Oorlog, onderdrukking, verslaving en schokkende tegenstellingen. Het komt allemaal aan bod in dit tiplijstje met vijftien aangrijpende films uit het rijke archief van het Movies that Matter Festival.

Bruce Lee and the Outlaw

Zes jaar lang volgt regisseur Joost Vandebrug het straatjongetje Nicu. Nicu leeft in tunnels onder de stad Boekarest, die de bijzondere beschermheer 'Bruce Lee' hebben. Boekarest telt veel straatkinderen en daklozen. Net als vele anderen is Nicu gevlucht uit een van de beruchte weeshuizen van Ceausescu. Op straat leren de kinderen al snel bedelen en hoe ze aurolac (een chemicalie) moeten inhaleren vanuit een plasticzak. Hier raken ze high van en vaak is dat het begin van een leven vol verslaving. Bruce Lee, zelf als kind ontsnapt uit zo'n weeshuis, geeft de kinderen onderdak in de vorm van de tunnels. Hij maakt eten voor ze, stopt ze soms geld toe, maar brengt ze ook drugs.

Regie: Joost Vandebrug

The Bastard

Wat als je op een dag wordt gebeld door een man uit Ethiopië die beweert dat hij je halfbroer is?

In The Bastard zien we hoe Daniel uit Addis Abeba na decennia stilte contact zoekt met zijn Friese broer en vader. Daniel koestert wrok richting zijn vader en hunkert naar erkenning, maar de gepensioneerde vader wil er niets van weten. De DNA-test levert echter onontkoombaar bewijs en de twee blijken meer op elkaar te lijken dan ze zelf willen toegeven.

Regie: Floris-Jan van Luyn

5 Broken Cameras

De Palestijnse landarbeider Emad is inmiddels toe aan zijn vijfde videocamera. Iedere camera die kapot ging, vertelt een deel van het verhaal over het verzet van zijn dorp tegen de onderdrukking door Israël. De documentaire won op internationale filmfestivals inmiddels vele prijzen.

Regie: Guy Davidi en Emad Burnat

Land of the Enlightened

De documentaire The Land of the Enlightened is een ongelooflijke cinematografische reis door de prachtige natuur van het door oorlog geteisterde Afghanistan. In de film, op het snijvlak van fictie en documentaire, volgen we een gewapende bende kinderen die proberen te overleven op de hoogvlakten van Afghanistan. In hun kinderlijke onschuld zijn ze onverschrokken, maar ook angstaanjagend.

Een odyssee door Afghanistan met oorlogskinderen als onze gids. Zij spelen hun eigen rol in de bewapening van de taliban en het voortduren van de oorlog.

Regie: Pieter-Jan de Pue

Back to the Taj Mahal Hotel

Tijdens een terroristische aanslag in het Taj Mahal Palace-hotel in het Indiase Mumbai lieten in 2008 tientallen mensen het leven. Jaren na de aanslag komen vijf getuigen terug op deze beladen plek.

Tot de dag van de aanslag waren hun levens totaal verschillend; elk kwam met een andere reden naar het hotel. Nu delen ze een traumatische ervaring. In deze film word je als kijker meegenomen naar de verschrikkelijke nacht door middel van persoonlijke verhalen, archiefbeelden van beveiligingscamera's en een interview met een van daders.

Regie: Carina Molier

Last Hijack

Last Hijack is een waargebeurd verhaal over overleven in Somalië, gezien vanuit het perspectief van de 29-jarige piraat Mohamed. Met een mix van animatie en documentaire creëert de film inzicht in de manier waarop deze Somalische piraat in dit gevaarlijke bestaan terecht is gekomen. Somalië heeft de reputatie de thuisbasis van piraterij te zijn. Maar in het thuisland van Mohamed is hij gewoon een man van middelbare leeftijd die probeert om de eindjes aan elkaar te knopen.

Regie: Femke Wolting en Tommy Pallotta

Those Who Feel the Fire Burning

In een onconventionele, poëtische vorm legt Those Who Feel the Fire Burning een ernstig maatschappelijk probleem vast: de uitzichtloze situatie waarin de vluchtelingen zich bevinden die de oversteek wél tot een goed einde brengen.

Regie: Morgan Knibbe

Ik alleen in de klas

Twaalf jongeren komen bij elkaar op een landgoed in Frankrijk: de drie kinderen van regisseur Karin Junger en hun vrienden. De elf gekleurde jongeren delen een gevoel van uitsluiting.

Door samen de situaties, waarin die uitsluiting zich manifesteert, na te spelen of uit te beelden, worden pijnlijke gebeurtenissen herbeleefd en opnieuw vormgegeven. Wat is de impact van subtiele en minder subtiele vormen van racisme op het gevoel van welbevinden van deze jonge Nederlanders? En hoe beïnvloedt dat hun mogelijkheden zichzelf ten volle te ontwikkelen?

Regie: Karin Junger

Zaatari Djinn

In het vluchtelingenkamp Zaatari in Jordanië wonen veel kinderen die de oorlog in Syrië zijn ontvlucht. De woestijn biedt weinig middelen of zicht op verbetering, maar veel ruimte voor dromen. In Zaatari Djinn is vanuit het perspectief van vier kinderen uit verschillende sociale milieus te zien en te voelen hoe het is om op te groeien in deze bijzondere stad.

Regie: Catherine van Campen

The Trial of Ratko Mladic

In 2017 wordt de Bosnisch-Servische legergeneraal Ratko Mladic schuldig bevonden aan genocide en misdaden tegen de menselijkheid en tot levenslang veroordeeld. Zijn naam was synoniem aan de moord op meer dan 7000 moslimmannen en -jongens in Srebrenica in 1995.

Deze docu volgt het proces tegen Mladic van 2012 tot de uitspraak in 2017. Met de volledige toegang die de filmmakers kregen tot zowel de aanklagers en getuigen van destijds als de verdedigers, Mladic’ familie en zijn aanhangers in Bosnië, wordt een zwarte bladzijde in de Europese geschiedenis gereconstrueerd.

Regie: Henry Singer en Rob Miller

Drømmeland

De 60-jarige Nils wil niet meer leven in een maatschappij waarin mensen zoals hij zelf zegt: ‘zinloos voortrazen als marmotten in een tredmolen’. Hij verbrandt zijn paspoort en sofinummer en neemt zijn toevlucht in een kleine houten hut in de ruige bergen in Noorwegen.

Nils leeft zelfvoorzienend, rijdt paard in blote bast en jaagt op rendieren. Omringd door de stilte en de ruige wildernis wordt hij geconfronteerd met zijn verlangen naar menselijk contact. De behoefte om zijn ervaringen via zijn smartphone te delen met de buitenwereld blijkt onweerstaanbaar.

Regie: Joost van der Wiel

Radio Kobani

De Koerdische Dilovan begint een radiostation in de Syrische stad Kobani nadat IS daar in 2014 is verdreven en de wederopbouw begint. Voor Dilovan zelf is het een manier om haar trauma's te verwerken.

De twintigjarige Dilovan trekt erop uit om overlevenden, bevrijders, terugkerende vluchtelingen en muzikanten te interviewen. Haar uitzendingen vormen de rode draad bij de wederopbouw van Kobani. Ook voor Dilovan zelf is het een manier om haar trauma's te verwerken en een nieuw leven op te bouwen. In de studio neemt ze een audioboodschap op voor het kind dat ze ooit hoopt te hebben.

Regie: Reber Dosky

Stranger in Paradise

Op het snijvlak van documentaire en fictie onderzoekt Stranger in Paradise de machtsverhouding tussen Europa en vluchtelingen. 

Europa krijgt gestalte in een meester die zijn klas van migranten meezuigt in zijn vertwijfeling. Een aan het immorele grenzend pleidooi, een door schuldgevoel bewogen welkomstwoord en het in beleid gegoten compromis daartussen: Stranger in Paradise is een nietsontziend filmessay over de mechanismen waarmee Europa het geluksverlangen van de vluchteling te lijf gaat.

Regie: Guido Hendrikx 

Onverharde weg naar vrede

Als puber besloten ze om te vechten voor de FARC. Nu de vrede is getekend in Colombia keren de kinderen van Caldono weer terug naar hun gebombardeerde dorp. Het is de vraag hoe de dorpelingen hen zullen ontvangen: met vergeving of vergelding? 

Farid Julicué is een gemeenschapsleider in Caldono en begrijpt als geen ander de complexiteit van verzoening. Toch droomt hij van absolute vrede en zet zich in voor een vreedzame toekomst van zijn kleinkinderen. Maar de angst, haat en het onbegrip zijn bij de dorpelingen nog groot en de weg naar vrede kent vele obstakels. 

Regie: Jaap van 't Kruis

De waarheid over mijn vader

De vader van journaliste Clarice Gargard diende onder het schrikbewind van de voormalig president van Liberia, Charles Taylor. In haar ogen was haar vader een wereldverbeteraar, maar naarmate ze meer ontdekt, slaan de twijfels toe.

Tijdens haar zoektocht stuit Clarice op moeilijke vragen. Waarom had haar vader nauwe banden met oorlogscrimineel en toenmalig rebellenleider Taylor? Was hij uit op macht, of is hij inderdaad de idealistische patriot waar ze altijd zo trots op is geweest? De docu laat een strijd zien tussen goed en kwaad, opstand en veranderende morele waarden in tijden van oorlog.

Regie: Shamira Raphaëla