Welke documentaires uit de vele jaargangen van IDFA mag je niet missen? 2Doc.nl selecteerde enkele klassiekers.

A Strange Love Affair With Ego (2016)

A Strange Love Affair with Ego is Ester Goulds eigenzinnige zoektocht naar de grens tussen gezond en ongezond narcisme, in een tijd waarin het ‘ik’ en de verering van het zelf steeds belangrijker worden.

Ester Gould volgt in deze indringende documentaire haar zus Rowan, waar ze in haar kindertijd veel bewondering voor had: zij blaakte van zelfvertrouwen. De bewondering voor Rowan leidt tot een zoektocht, waarin gaandeweg Gould erachter komt dat de Supervrouw, zoals ze zich als kind had voorgesteld, nooit heeft bestaan. Met als leidraad de hechte band tussen de twee zussen, onderzoekt A Strange Love Affair with Ego de grens tussen gezonde en ongezonde zelfliefde.   

Regie: Ester Gould

But Now is Perfect (2018)

Riace is een verlaten krimpdorp, tot de burgemeester zijn dorp openstelt voor migranten. De Italiaanse bewoners en migranten vormen een nieuwe gemeenschap waarin onderlinge vriendschappen ontstaan. Door een nieuwe politieke werkelijkheid stopt de subsidie vanuit de regionale overheid naar het dorp. But Now Is Perfect vertelt het verhaal van de Nigeriaanse Becky. Zij voelt zich thuis in Riace, maar moet het dorp verlaten. Haar verhuizing naar een opvangkamp in de regio heeft fatale gevolgen. De film toont de menselijke interactie in een klein dorp.

But Now Is Perfect werd op het IDFA bekroond tot 'beste Nederlandse documentaire'.

Regie: Carin Goeijers

De kinderen van juf Kiet (2017)

Juf Kiet is een lerares die je ieder kind toewenst. Ze is liefdevol en altijd rechtvaardig. Haar geduld is oneindig. Ze leert haar kinderen Nederlands lezen en schrijven, maar vooral ook hoe je met elkaar omgaat en samen problemen oplost. De kinderen in de klas van juf Kiet zijn nog maar pas in Nederland. Alles is nog nieuw en verwarrend. In het begin hebben ze over alles en niets ruzie. De liefdevolle, maar strenge hand van juf Kiet werkt helend. Langzamerhand winnen de kinderen aan zelfvertrouwen.   

Regie: Petra en Peter Lataster

The Yes Men Are Revolting (2015)

Terwijl het steeds slechter met het milieu gaat, ondernemen 'The Yes Men' Andy en Mike een missie om de planeet te redden. De beruchte activisten blijven verrassen met de ene stunt na de andere. Is het nog mogelijk om de wereld te veranderen met deze vorm van activisme?

De laatste twee decennia hebben de beruchte Yes Men hilarische stunts en bizarre grappen uitgehaald. Ze liepen rond in idiote pakken en deden zich voor als anderen om grote bedrijven en overheden uit te dagen. Bewapend met zelfgemaakte outfits, valse naambordjes en een gebrek aan schaamte kletsten de twee zich overal binnen.

Regie: Andy Bichlbaum, Mike Bonanno en Laura Nix

Ne me quitte pas (2014)

De Vlaamse Bob en de Waalse Marcel hebben elkaar gevonden in de eenzame bossen en lege landerijen van Wallonië. Allebei zagen ze hun bestaan wegglippen en ze hebben elkaar gevonden in hun verdriet en hun met drank overgoten nachten. Bob, ogend als een verweerde ontdekkingsreiziger, ziet zijn volwassen kinderen nauwelijks, is zijn geliefde kwijt en zuipt rum als water. De gebroken Marcel ligt in een scheiding en verdrinkt zijn verdriet met liters bier in zijn inmiddels leeggehaalde huis. Maar ze hebben elkaar.

Ne me quitte pas won een Gouden Kalf voor de beste lange documentaire op het Nederlands Film Festival.

Regie: Niels van Koevorden & Sabine Lubbe Bakker

A Family Affair (2016)

Op zijn 30ste verjaardag ontvangt Tom Fassaert een geheimzinnige uitnodiging van zijn 95-jarige grootmoeder Marianne, een vrouw die hij op dat moment alleen kent de overwegend negatieve verhalen van zijn vader. Zij was een beroemd fotomodel in de jaren 50. Als moeder plaatste ze haar twee zoons in een kindertehuis en emigreerde ze van de één op de andere dag naar Zuid-Afrika, ver weg van haar familie.

Fassaert besluit in te gaan op haar uitnodiging. Bij aankomst blijkt oma nog steeds een femme fatale, wiens obsessie zich nu op haar kleinzoon richt.

A Family Affair was de openingsfilm op IDFA 2015 en won het Gouden Kalf voor beste lange documentaire.

Regie: Tom Fassaert

O Amor é Unico (2018)

In een klein, afgelegen Braziliaans bergdorp, omringd door weelderige, groene bergen, woont de 80-jarige Dona Alva: 'De machovrouw'. Na het overlijden van haar man, met wie ze sinds haar veertiende een liefdeloos huwelijk heeft gehad, verhuist ze naar een nieuw huis middenin het dorp. Daar, tussen de plaatselijke bar en de dorpskerk, moet Alva haar leven opnieuw uitvinden. Ze begint dapper en koppig een zoektocht naar de liefde en heeft, ondanks protest van haar zonen, al snel een oogje op de 40-jaar jongere klusjesman. Zal Alva nu eindelijk haar ware liefde vinden?

Regie: Marina Meijer

Stranger in Paradise (2017)

In een klaslokaal in Sicilië, vlak achter de muren van fort Europa, krijgen net gearriveerde migranten les van een leraar met enigszins krankzinnige trekjes. Het ene moment stoot hij ze genadeloos af, dan weer sluit hij ze zalvend in zijn armen. Op het snijvlak van documentaire en fictie onderzoekt Stranger in Paradise de machtsverhouding tussen Europa en vluchtelingen.

Europa krijgt gestalte in een meester die zijn klas van migranten meezuigt in zijn vertwijfeling. Stranger in Paradise is een nietsontziend filmessay over de mechanismen waarmee Europa het geluksverlangen van de vluchteling te lijf gaat.

Regie: Guido Hendrikx

Carrousel (2020)

In het Rotterdamse centrum De Nieuwe Kans worden jonge mannen met een problematische of criminele achtergrond weer op weg geholpen. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Carrousel volgt een jaar lang Tayfun, Nabil en Delgano en hun begeleiders in hun gang naar een ander leven. De mentoren moeten daarbij een enorme hoeveelheid geduld, empathie en doorzettingsvermogen uit de kast halen. Carrousel toont de kansenongelijkheid onder jongeren en de eindeloze inspanningen van verzorgers om jongvolwassenen te helpen andere keuzes te maken.

Regisseur Marina Meijer won het Documentaire Stipendium van het Cultuurfonds in 2019.

Regie: Marina Meijer

Dood op verzoek (1994)

De documentaire 'Dood op verzoek' uit 1994 is misschien wel één van de meest spraakmakende documentaires: de film wordt beschouwd als één van de belangrijkste aanjagers van het euthanasiedebat in binnen- en buitenland.

In de documentaire volgt Maarten Nederhorst de in Amsterdam wonende Cees van Wendel de Joode die de dodelijke spierziekte ALS heeft. Eind 1993 constateert zijn huisarts dat het einde onafwendbaar is. Van Wendel de Joode maakt daarop kenbaar dat hij euthanasie wil plegen.

Regie: Maarten Nederhorst