3LAB

Storm om mij heen

VPRO

Ze zat in gesloten inrichtingen en kampte met stemmen in haar hoofd. Muzikante S10 heeft een heftig verleden. Muziek maken gaf haar de ruimte om op een andere manier om te gaan met haar psychische situatie. Haar liedjes werden een enorm succes en zo beklom ze al op jonge leeftijd podia als Carré en de AFAS live. Hoe is het om bekend te zijn en daarnaast psychische problemen te hebben?

S10 (Stien den Hollander) is jong (20) maar heeft al een heel leven achter de rug. Dit wordt op bijzondere wijze in beeld gebracht in de documentaire ‘Storm om mij heen’ die Timo Pisart en Kilian Kayser over haar maakten. De film schetst een portret van een jonge muzikante die daadkrachtig haar verhaal doet en andere mensen die het moeilijk hebben probeert te inspireren. S10 is het rolmodel dat mensen met een psychische aandoening nodig hebben. Ze is stoer en heldhaftig maar tegelijkertijd ook gevoelig en kwetsbaar. En dat mag en dat kan.

S10 is in de documentaire heel open over haar verleden. Ze vertelt over het moment waarop ze de stemmen begon te horen, over paniekaanvallen waarin meeuwen op mannen leken en over een vader die in haar jeugd afwezig was. Hoe zwaarmoedig haar emoties ook waren, in de film klinkt ze allesbehalve verslagen. Ze spreekt opmerkelijk goed en gemakkelijk over de angstige gedachten in haar hoofd, zonder dat ze ook maar een moment emotioneel raakt. Hoe hebben de makers zo dichtbij haar kunnen komen?

Regie: Timo Pisart en Kilian Kayser

In gesprek met de makers

Tekst: Hannah Veldhoen

Ik ontmoet Timo Pisart en Kilian Kayser in Hilversum bij de redactie van 3voor12. Met z’n drieën kruipen we in een kleine, high-tech geluidsdichte ruimte. Pisart en Kayser maakten de documentaire ‘Storm om mij heen’ met z’n tweeën. Best een werk, want meestal wordt een documentaire met een veel groter team gemaakt. Kayser vertelt dat hij en Pisart elkaar heel goed aanvoelden in het maakproces. Grappend reageert Pisart; ‘Ohja?’. En zo wordt al snel duidelijk wat de rolverdeling was tijdens het maken van de film. Timo Pisart kletst je de oren van het hoofd en is continue opmerkzaam en nieuwsgierig, daarentegen is Kilian Kayser meer de beschouwende stille kracht. Kayser deed dan ook het visuele en auditieve werk, Pisart vooral de interviews en de productie van de film. Samen monteerden ze vervolgens het verhaal van S10 aan elkaar in een kleine editset. Ze vonden het geweldig om samen aan het project te werken; volgens beiden is de documentaire tot nu toe het mooiste en grootste project dat ze hebben mogen maken.

Na het kijken van de documentaire vraag ik de jongens of het een bewuste keuze was om te focussen op de psychische strijd van S10 en minder op haar muziek. Pisart veert op in zijn stoel, klaar om antwoord te geven. Hij vindt dat haar muziek en haar persoonlijke verhaal onlosmakelijk met elkaar verweven zijn. Door haar persoonlijke verhaal in beeld te brengen krijgt haar muziek volgens hem automatisch een diepere dimensie. Kayser valt hem bij. Ook hij denkt dat muziek van artiesten niet los kan worden zien van de mentale toestand van de muzikant.

Pisart vertelt dat hij al fan van haar muziek was sinds haar eerste EP, die ze uitbracht toen ze 17 was. Hij hoorde hierin al meteen de mysterieuze kwaliteit van haar experimentele muziek maar kon het niet meteen plaatsen; het was iets wat hij nog nooit eerder had gehoord. Kayser beaamt dit. Ze is volgens hen een kunstenaar die haar fans niet alleen aan zich bindt door haar muziek, maar ook door haar openheid, attitude en stijl. Uit alles blijkt dus dat de makers grote bewondering hebben voor S10. Dit was dan ook hun motivatie om deze documentaire te maken; door haar verhaal te vertellen hopen ze dat zoveel mogelijk mensen S10 zullen leren kennen. Want S10 is niet alleen fijn om naar te luisteren, ook haar verhaal achter de muziek doet ertoe; het kan luisteraars op persoonlijk gebied ondersteunen in moeilijke tijden. En wat is nu mooier dan deze boodschap te verbeelden in een film!

Timo Pisart

Kilian Kayser

Muzikale hoogstandjes