2Doc Makers van Morgen

Iedereen is leraar

VPRO

2Doc Makers van Morgen

Iedereen is leraar

VPRO

Lerarenopleider en oud-basisschooldocent Maarten Stuifbergen zoekt naar de kracht van de leraar in zijn documentaire 'Iedereen is leraar'. Welke impact heeft een docent?

Trailer 'Iedereen is leraar'

Interview met maker Maarten Stuifbergen

β€˜β€™Het docentschap is geen baantje, maar een vak.’’

Welke impact heb je als docent op je leerlingen? Dit vroeg docent en lerarenopleider Maarten Stuifbergen zichzelf af. Samen met fotograaf en filmmaker Stephan de Haas ging hij op zoek naar het antwoord op deze prangende vraag.

Dag van de leraar

‘’Vijf oktober is het de dag van de leraar. Vanuit liefde voor het vak besloot ik deze film te maken. Ik vind het fantastisch dat je als docent de kans krijgt om elke dag opnieuw de samenleving te ontwerpen met kinderen. Tegelijkertijd maak ik mij zorgen om het feit dat een op de vijf docenten met een burn-out kampt. Deze film maakte ik om docenten te steunen in hun werk en omdat ik hoop dat deze film meer positieve aandacht voor docenten genereert.’’

Invloed van de docent

‘’Als lerarenopleider en oud-docent vraag ik mijzelf geregeld af welke invloed ik als docent heb gehad op mijn leerlingen. Ik kreeg het idee om dit vraagstuk met meer mensen te bespreken. Twee jaar geleden vroeg ik daarom Stephan de Haas, fotograaf en filmmaker, om hier samen mee aan de slag te gaan. Hij wilde graag een documentaire maken over dit onderwerp. We bezochten 35 mensen en draaiden uren aan materiaal. Tijdens het monteren heb ik mij op de inhoud gefocust en Stephan vooral op het cinematografische deel.

Iedereen is leraar

‘’Tijdens de interviews konden onze gesprekspartners zich vinden in de titel ‘Iedereen is leraar’. Aleid Truijens was het hier echter helemaal niet mee eens. Ze vond deze stellende titel een devaluatie van een beroep waar sommige mensen met hart en ziel voor kiezen. Het leraarschap is niet zomaar iets. Ik snap haar punt heel goed en kan het ook niet ontkennen. Wel denk ik dat kinderen ook van mensen buiten het klaslokaal leren en dat willen we zeggen met deze titel. Daarnaast hebben we de titel ook gekozen om mensen te prikkelen. We hopen dat mensen over de titel en de film gaan discussiëren.''

Wie is jouw voorbeelddocent?

‘’De docenten Neomi en Menno laten als rolmodellen zien hoe je samen met het kind onderwijs kunt maken in de eenentwintigste eeuw.‘’ Hij vervolgt zijn betoog: ‘’Neomi en Menno doen niet alleen wat er in hun takenpakket staat, maar zijn de hele dag bezig met hun werk en denken goed na over hoe ze dit uitvoeren. Ze laten zich inspireren en nemen hun persoonlijke belevenissen en ideeën ook mee in de klas. Ik zeg altijd dat het docentschap geen baantje is, maar een vak en Neomi en Menno stralen die gedachte ook uit.’’

De toekomst van het onderwijs

‘’Welke impact ik als docent precies heb gehad, moet je eigenlijk aan mijn oud-leerlingen vragen. Na het maken van de film weet ik zeker dat docenten van toegevoegde waarde blijven naast moderne onderwijsontwikkelingen.’ Stuifbergen vertelt verder: ‘Als docent ben je van waarde als ‘voorlever’, inspirator en pedagoog. Docenten geven het goede voorbeeld, inspireren leerlingen en voeden ze op. Er zijn mensen die geloven dat docenten gaan verdwijnen. Ik denk dat Vincent Bijlo goed verwoordt dat het onderwijs zich ontwikkelt, maar dat de onderwijzer van even grote waarde blijft. De nadruk komt voor de docent dan door technologische ontwikkelingen mogelijk minder op kennisoverdracht en meer op coachen, inspireren en opvoeden te liggen’’.

Maarten Stuifbergen begon zijn carrière als docent op een montessorischool. Na tien jaar maakte hij de overstap naar de PABO waar hij lerarenopleider werd.