Zeven personages vertellen hun wonderbaarlijke liefdesgeschiedenis. Is de volmaakte liefde een onmogelijk verlangen?

De liefde, het ongeluk
De liefde tussen mensen, hoe gelukkig ook, eindigt vroeg of laat ongelukkig; hetzij door verlies, hetzij door een verbroken verbond, hetzij door de dood van een van beide,. Waarom hebben we eigenlijk lief als de liefde ons zoveel doet lijden? Is het niet veiliger om niet lief te hebben, en daarmee niet te hoeven lijden?

Persoonlijke verhalen
In L’Amour La Mort houdt filmmaker Ramón Gieling (En Un Momento Dado, Erbarme Dich, The Death of Antonio Sanchez Lomas, Sisyphus at work) het verbond tussen de liefde en de dood tegen het licht, aan de hand van aangrijpende liefdesverhalen van persoanges die in hun leven diepgaand geconfronteerd zijn met liefde en dood.

Of je een partner hebt verloren, of je een geliefde langzaamaan ziet aftakelen, of helemaal nog geen liefde hebt, de intense emotie van liefde kan snel omschakelen in immens verdriet. Maar is dat niet juist de kracht van de liefde? En maakt dat niet juist het nastreven waard?

Op de divan
In een replica van Freuds kamer doen de personages op de divan hun aangrijpende relaas. Cardioloog Ivo van der Bilt die onderzoek doet naar het gebroken hart syndroom, psychiater Dirk de Wachter, die zichzelf ook ‘verdrietdokter’ noemt, en van dichtbij zelf geconfronteerd wordt met de dood, Michel Guillot die zijn dementerende geliefde thuis blijft verzorgen tot de dood, Erando González, wiens geliefde zich bereid verklaarde zijn hart te willen opeten na diens dood, Kelly, die een familieopstelling doet om de angst haar geliefde te verliezen te bezweren, de Belgisch-Marokkaanse Mohamed el Bachiri, die zijn geliefde verloor bij de aanslagen in Brussel, Mieke, die vijftig jaar na het gewelddadige verlies van haar geliefde zijn dood nog altijd niet accepteert.

Kunst in plaats van woorden
De personages geven ons inzicht in de mentale en fysieke aspecten van het menselijk lijden dat zozeer samenhangt met de liefde. Hun verhalen worden verweven met tijdloze werken uit de schilderkunst en de muziekgeschiedenis. Want daar waar geen woorden meer zijn, is er kunst en muziek die ons inzicht en uitzicht biedt in de raadsels van liefde en dood.

Regisseur Ramon Gieling
Met de horizon van de sterfelijkheid in zicht, doemen vragen over leven, liefde en dood vanzelfsprekend steeds dwingender op. Maar het zijn vragen zonder antwoord, want in tegenstelling tot de kunst en de wetenschap, maakt de liefde geen ontwikkeling door, het zijn al eeuwen dezelfde paradijzen en afgronden waar geliefden extatisch in verdwalen of zich suïcidaal in verliezen. Zowel in de klassieke muziek als in de popmuziek worden de liefde en de dood met een onpeilbare levensenergie bezongen zonder dat de inspiratie ooit opdroogt.

Regie: Ramon Gieling
Omroep: KRO-NCRV

Nieuwsbrief: 2Doc Weekly

Wil je niet langer wachten op de tv-uitzending om een documentaire te kijken? Meld je nu aan voor de 2Doc Weekly met curator Helmut Boeijen en kijk documentaires exclusief vooruit.