De documentaire ‘(…)’ (spreek uit: beletselteken, red.) van Karina Beumer gaat over haar vader Ron, die niet-aangeboren hersenletsel (NAH) heeft. Karina Beumer is kunstenaar, ze maakt installaties, tekeningen, performances en video’s. In de film vertelt ze dat ze zichzelf weer aan haar vaders leven toe wil voegen, omdat hij haar vergeten is. 2Doc.nl ging in gesprek met deze creatieve maker.

Karina Beumer toont ons de wereld van haar vader, een wereld zonder tijd. We zien hoe hij in zijn eigen hoofd kruipt en een comfortabel hoekje opzoekt in de grijze gangen van zijn brein. Letterlijk.

Het hoofd en het brein zijn grote decorstukken van papier-maché. We zien hem in een gang met meerdere deuren, hij opent de ene na de andere deur, gaat er naar binnen en komt steeds uit in lege kamers.

De definitie

(…) oftewel het beletselteken heet zo omdat er een 'beletsel', een soort oponthoud of hindernis mee in de zin wordt geplaatst. Het beletselteken heeft verschillende functies waaronder: een onderbreking of pauze aangeven, of aangeven dat er een stuk tekst uit een citaat is weggelaten.

Hoe ontdekte jij dat je geen onderdeel meer was van je vaders geheugen?
‘Mijn vader heeft NAH sinds zijn hart even stil heeft gestaan. Hij was een tijdje ziek en lag best lang in het ziekenhuis. Pas later, toen dat allemaal achter de rug was, kwamen we erachter dat er hersenletsel was ontstaan. Mijn moeder ontdekte het toen hij de wc niet meer kon vinden, op een vakantie. Vooral zijn kortetermijngeheugen is weg. Hij verdwaalt en hij vergeet.'

‘Dat hij mij vergat kreeg ik pas later door. Ik was al volwassen en uit huis. En ook druk met mezelf. Maar ons contact verwaterde heel langzaam. Normaal gingen we vaak samen kunst kijken, dat was iets wat ons bond. Maar hij zocht geen contact meer met mij.'

'Toen heb ik op een gegeven moment bij een familieweekend aan een kampvuur tegen hem gezegd: “Ik heb eigenlijk het idee dat je mij vergeten bent”. En toen zei hij heel praktisch, “Ja dat is ook zo, wat zullen we daaraan doen?” Ik vind dat heel liefdevol, heel direct en eerlijk.’

Tekst loopt door onder afbeelding

Karina Beumer, still uit '(...)'

'Vooral zijn kortetermijngeheugen is weg. Hij verdwaalt en hij vergeet.'

Karina Beumer

Je bent kunstenaar. Je maakt tekeningen, videokunst, performances. Waarom besloot je in dit geval een documentaire te maken?
‘In mijn werk zoek ik altijd naar een dialoog met iets of iemand anders. In dit geval is het een dialoog met het hersenletsel van mijn vader. Ik heb lang getwijfeld of ik daarmee aan de slag wilde, omdat het heel persoonlijk is, het is iets van ons gezin.'

'Tegelijkertijd hadden we meer dan genoeg materiaal om een documentaire te maken. Bij het kampvuur besloten we dat papa mij elke vrijdagochtend zou bellen om mij voor te lezen uit zijn weekverhaal. Dat doen we nu al zo’n 7 jaar.'

'Hij maakt zijn hele leven al notities van zijn eigen leven en hij maakt tekeningen. Dus uiteindelijk kon ik het niet niet doen. Bovendien werkt video voor mij heel goed, want ik kan er alles wat ik maak in kwijt: beeld, geluid en absurde andere dingen.’

Tekst loopt door onder afbeelding

Ron Beumer in de gangen van papier-maché

Hoe vond je vader het om steeds in verschillende decors geplaatst te worden?
‘Hij is nu speelser dan vroeger door het hersenletsel. En heel onbevangen, dus als ik iets gebouwd had ging hij er helemaal in mee. Hij deed gewoon wat ik hem vroeg. Soms werd het hem ook weleens te veel. Zoals met die scène in de kofferbak van de auto, dat hij ontvoerd wordt. Als hij daar dan ligt, met die doek over zijn hoofd, doet hij hem even af. Ik heb er bewust voor gekozen dat in de film te laten. Het is een speelse film, maar het moest niet alleen maar leuk en grappig zijn. Het was niet mijn bedoeling om de situatie te romantiseren. Tegelijkertijd wilde ik het ook niet dramatiseren.'

'Tijdens het maken van de film werd ik af en toe heel verdrietig. Dan was het heel fijn om te bouwen.'

Karina Beumer

Hoe heb je het hoofd en de gangen gemaakt? En wanneer besloot je die te bouwen?
‘Het is gemaakt met papier-maché. Mijn vader schrijft op papier en ik bouw met papier. Ideeën voor nieuwe scènes ontstonden tijdens het filmen van andere scènes. Ik reageerde op dingen die ik miste voor mijn film, dingen die nodig waren. Mijn atelier bestond op een gegeven moment helemaal uit grijze gangen. Ik bouwde daar dag en nacht aan, maandenlang.'

‘Ik kon daar ook goed mee afreageren. Ik vond het fijn om aan de film te werken, maar af en toe was ik even heel verdrietig. En dan kon ik niet precies plaatsen waarom, maar dan was het wel heel fijn om te bouwen.’

Is de verhouding die je tot je vader hebt veranderd dankzij de film?
‘Nou, niet zoveel als de relatie met mijn moeder, die is echt dieper geworden. Maar mijn vader is eigenlijk altijd hetzelfde sinds dat hersenletsel. We hebben gewoon die wekelijkse belletjes, het schrijven en het voorlezen. Hij heeft de film wel gezien, met de première en daarna nog wel eens. En hij is ook echt trots op mij en dat ik die film gemaakt heb.'

Hoe is de verhouding met je moeder veranderd door het maken van deze documentaire?
‘Het is goed om mijn moeder te benoemen, ze heeft heel veel gedaan voor de documentaire. Mijn moeder was chauffeur, ze assisteerde bij het opnemen van het geluid, ze deed de catering. In de film zit een scene waarin zij steeds even in alle kleren van alle personages uit de scène verschijnt. Eén voor één. Dat staat symbool voor die rollen, en met name voor haar rol als mantelzorger. Zij zorgt voor mijn vader en voor zijn geheugen.’

Karina Beumer in haar atelier

Gebruikt hij de film ook als een geheugensteuntje? Net als zijn dagboeken?
‘Nee, het is niet zo dat hij de hele tijd die film zit te kijken. Het is zeker wel een document dat blijft. En als hij op tv wordt uitgezonden, gaat hij hem wel weer zien. Maar voor zijn geheugen werkt het opschrijven en tekenen van zijn herinneringen beter.’

Tekst loopt door onder afbeelding

Still uit '(...)'

'Na een groot project kan je in een zwart gat vallen. Zelf had ik daar geen last van, maar opeens bleek dat mijn moeder dat wel had. Dat ontroerde me.'

Karina Beumer

‘Als ik met een gek idee voor de film kwam, dan regelden we dat samen. Zij deed papa’s agenda en zorgde dat zij en mijn vader overal kwamen opdraven, als echte acteurs. We maakten opnames in een maisveld en dan gingen de fietsen mee. Of ze gingen ergens in een hotel overnachten. We beleefden allerlei avonturen op die manier.’

‘Mensen zeggen weleens, dat als je klaar bent met een groot project, dat je daarna in een zwart gat kan vallen. Zelf had ik daar geen last van, maar opeens bleek dat mijn moeder dat wel had. Dat vond ik ontroerend. Zij was zo betrokken geweest bij het artistieke proces. En nu zien we elkaar ook wel, maar veel minder intensief dan in die anderhalf jaar.’

Inspiratiebronnen voor Karina bij het maken van '(...)'

Documentaires van Barbara Visser

‘Barbara Visser was mijn filmcoach. Ik vind haar een goede kunstenaar. Zij maakte onlangs de documentaire Alreadymade (2023). Zij heeft een mooie manier van vertellen. Zowel in The End of Fear (2018) als in C.K. (2012) valt me op hoe ze manieren vindt om zichzelf in de film te stoppen. Ze laat daarmee zien wat haar relatie tot het onderwerp is.’

‘Ik probeer dat in (…) ook te doen, op het moment dat ik het maakproces laat zien van het decor, van het hoofd en de gangen. Ik wilde letterlijk vertellen dat wij, als mensen om hem heen, ook bouwen aan zijn omgeving. En met die constructie creëerde ik een laag in de film die op zichzelf ook weer een nieuwe realiteit is. En soms haalt de realiteit de fictie ook weer in, zoals bij het verbranden van de decor-versie van het kampvuur.’

Papier-maché van Monster Chetwynd

‘Een kunstenaar als Monster Chetwynd (geboren als Alalia Chetwynd, maar ook bekend als Spartacus Chetwynd en Marvin Gaye Chetwynd, aldus wikipedia, red.) is een papier-maché inspiratie. Zij heeft in 2015 bijvoorbeeld een performance gemaakt met een enge brainbug uit Starship Troopers (Paul Verhoeven, 1997). Die heeft ze nagebouwd van papier-maché. Daar zag ik dat lompe zelfgemaakte decorstukken heel goed kunnen werken.’

Films van Charlie Kaufman

‘En natuurlijk de films van Charlie Kaufman. Hij is een grote inspiratie. Ook in zijn film Being John Malkovich (1991) zijn er gangen. Mensen kunnen daardoor in het hoofd van John Malkovich komen. Op een gegeven moment ziet iedereen eruit zoals hij. En Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) heeft van die geknutselde apparaten. Dat iemand dan een soort zelfgemaakt apparaat op zijn hoofd krijgt, waarmee de herinneringen aan een voormalig geliefde gewist kunnen worden. Dat hoeft helemaal niet CGI (Computer Generated Imagery, digitale animatie) te zijn, want je gaat toch wel mee in die fictie, in die taal.’

‘Uit Kaufmans animatiefilm Anomalisa (2015) heb ik ook iets gepikt. Namelijk dat bijna alle personages dezelfde stem hebben. In mijn film spreek ik op een gegeven moment met de stem van mijn vader, mijn moeder krijgt soms ook zijn stem. Alle momenten dat we in zijn fantasie zitten hebben de karakters zijn stem.’

‘Ja… Charlie Kaufman!’