Aankomende donderdag is het Ketikoti, de dag waarop de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen wordt herdacht en gevierd. Ter ere van die dag delen we vijf documentaires die de slavernij en de gevolgen ervan laten zien, maar ook zwarte cultuur en talent vieren.

Nieuw licht: Het Rijksmuseum en de slavernij

De documentaire Nieuw licht: Het Rijksmuseum en de slavernij laat van heel dichtbij zien hoe pijnlijk en wrang, maar tegelijkertijd helend en bevrijdend het samenstellen van de slavernijtentoonstelling is. Zeker dankzij de inbreng van mensen met roots in zowel de West (Suriname, Caribisch gebied) als de Oost (Nederlands-Indië). Een hoogst actuele documentaire over de wording van de slavernijtentoonstelling in het Rijksmuseum en Nederlands omgang met het slavernijverleden.

Hoe dit proces voor regisseur Ida Does was, ontdek je in ons DocTalks-interview met Does.

Regie: Ida Does

Nelson Carrilho: Ik ben een zwarte beeldhouwer

Beeldhouwer Nelson Carrilho (1953) werd bekend toen hij in 1984 het beeld 'Mama Baranka' maakte, dat in het Vondelpark in Amsterdam staat. Hij maakte het beeld ter nagedachtenis aan Kerwin Duinmeijer, het slachtoffer van een racistische moord. In de afgelopen decennia vertelde Carrilho via zijn beeldhouwwerken het verhaal van de zwarte mens, waarbij hij op zoek is naar verbinding en verzoening in een verdeelde samenleving.

Regie: Robin van Erven Dorens

De slavernij (serie)

In de serie De slavernij gaat Roué Verveer en Daphne Bunskoek op onderzoek uit naar het Nederlandse aandeel van de slavernij. Hoe ging het er in het verleden aan toe en welke invloed heeft het vandaag de dag nog? Roué volgt slavenroutes en gaat op zoek naar waar zijn voorouders vandaan komen, dit levert bijzondere onthullingen op.

Presentatie: Roué Verveer en Daphne Bunskoek

Hidden World

Sommigen Marrons - afstammelingen van gevluchte slaven in Suriname - hebben de gave om in contact te komen met de dodenwereld. Deze bijzondere interactie met overledenen blijft normaliter verborgen in de dichtbegroeide jungle, maar jonge, Surinaamse regisseur Kenrich Cairo lukte het om dit fenomeen in beeld te brengen in zijn filmdebuut Hidden World. Deze documentaire is voor Cairo ook persoonlijk: hij zou zelf graag een brug worden tussen de spirituele wereld en het aardse. Is dit mogelijk voor hem?

Regie: Kenrich Cairo

Ik alleen in de klas

Twaalf jongeren komen bij elkaar op een landgoed in Frankrijk: de drie kinderen van regisseur Karin Junger en hun vrienden. De elf jongeren van kleur delen een gevoel van uitsluiting.

Door samen de situaties na te spelen of uit te beelden, worden pijnlijke gebeurtenissen herbeleefd en opnieuw vormgegeven. Wat is de impact van subtiele en minder subtiele vormen van racisme op het gevoel van welbevinden van deze jonge Nederlanders?

Regie: Karin Junger