Wat gaat er om in het hoofd van een filmmaker? Deze 8 documentaires volgen verschillende Nederlandse en internationale regisseurs en acteurs.

In 'Drama Girl' laat regisseur Vincent Boy Kars een jonge vrouw, Leyla de Muynck, een aantal cruciale scènes uit haar recente verleden naspelen. Misschien, denkt Kars, kan het haar helpen bij het verwerken van bepaalde gebeurtenissen.

Dit is de tweede film in een serie van drie waarin regisseur Vincent Boy Kars in documentairevorm onderzoekt waar realiteit eindigt en fictie begint. Met acteurs Pierre Bokma en Elsie de Brauw als haar ouders en Jonas Smulders als haar vriendje.

Regie: Vincent Boy Kars

Paul Verhoevens Amerikaanse carrière kwam piepend tot stilstand met ‘Showgirls’ uit 1995. “Een ranzige film vol vrouwenhaat met lachwekkende dialogen en stuitend slechte acteurs”, was de unanieme mening van de critici. Bezoekers bleven ook weg. ‘Showgirls’ werd ‘beloond’ met zeven Razzies (de anti-Oscars), voor o.a. en Slechtste Regisseur. Verhoeven was zo sportief die persoonlijk op te halen. Maar in de jaren die volgden kwam er een herwaardering voor ‘Showgirls’, die nu te boek staat als cultklassieker. In deze documentaire wordt ingegaan op dit fenomeen.

Regie: Jeffrey McHale

Regisseur William Karel heeft Isabelle Huppert: Message personnel volledig opgebouwd uit archiefbeelden; van kindervideo's, filmklassiekers die haar hebben beïnvloed en (oude) interviews tot fragmenten uit haar omvangrijke oeuvre, dat speelfilms als Heaven’s Gate, La Pianiste en 8 Femmes omvat. Met bestaand materiaal vindt hij een eigen verhaallijn, die door Huppert zelf, buiten beeld, van commentaar wordt voorzien.

Regie: William Karel

Kubrick trad zelden in de publiciteit, maar in een serie audio-interviews met de Franse filmcriticus Michel Ciment is hij openhartig over zijn vak en toont hij zich een intelligente en originele auteur. Deze interviews vormen, samen met talloze onvergetelijke filmfragmenten, de ruggengraat van de documentaire. Daarnaast vertellen acteurs over hun ervaringen op de set, onder wie Jack Nicholson (The Shining), Malcolm McDowell (A clockwork orange) en Nicole Kidman (Eyes wide shut).

Regie: Gergory Monro

QT8: Quentin Tarantino - The First Eight

Quentin Tarantino is een autodidact; een genie dat zich ontwikkelde in de videotheek. Hij speelt als geen ander met genres en met de verwachtingen van de kijker. Wat typeert hem nog meer als maker?

De vriendschap die Tarantino met Harvey Weinstein onderhield, brengt ongemak in de documentaire en wordt ook maar lichtelijk aangestipt. Dit waarschijnlijk mede doordat deze documentaire een jaar voor de aanteigingen al werd gestart.

Regie: Tara Wood

De documentaire Haar naam was Grace Kelly is opgesteld op basis van filmmateriaal dat door Grace Kelly en de Monegaskische prins Rainier, haar man, zelf is gemaakt. Hierdoor toont de film voor het eerst een beeld van wie Grace Kelly in haar dagelijks leven was; omringt door haar kinderen, familie en vrienden. In hedendaagse interviews halen deze naasten dierbare herinneringen op aan hun geliefde Grace, die in 1982 op slechts 52-jarige leeftijd overleed.

Regie: Serge de Sampigny

Acteurs zijn extreem zelfbewust, onzeker, aanstellerig, ijdel en van ’s ochtends tot ‘s avonds bezig met hoe ze overkomen. "Echt" zijn ze nooit. Tenminste, volgens documentairemakers. Want in een documentaire moeten de mensen "echt" zijn en niet gespeeld.

Maar is dat wel zo? Wat is dan "echt"? En als "spelen" niet echt is, wat doet dat dan - dag in dag uit - met de geest van een acteur? Documentairemakers Paul Cohen en Martijn van Haalen maakten ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Toneelgroep Amsterdam de onalledaagse documentaire Bloot over de essentie van acteren, over kunstenaarschap en de menselijke behoefte aan verbinding.

Regie: Paul Cohen en Martijn van Haalen

Billy Wilder: Never be Boring

Hij was één van de grootste scenarioschrijvers en regisseurs die Hollywood ooit gekend heeft: Billy Wilder. De maker van films als 'Some like it hot', 'Sunset Boulevard' en 'Sabrina' ontvluchtte nazi-Duitsland in jaren dertig. Hij werkte zich op van journalist tot scriptwriter en tenslotte tot Hollywoodregisseur. Uit interviews met Wilder zelf, uit gesprekken met collega's én uit zijn films rijst het beeld op van een man die Hollywood voorzag van een broodnodige dosis Europees raffinement en humor.

Regie: André Schäfer en Jascha Hannover

Meer tiplijstjes van 2Doc.nl