Close Up

A World to Shape

AVROTROS

Jonge ontwerpers Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet ontwerpen voor de wereld van morgen en hechten enorm veel waarde aan duurzaamheid. Daar waar Dave het zoekt in nieuwe, duurzame technologie en woonvormen, richt Nienke zich geheel en al op oogstrelend design in duurzame materialen als vissenleer en zeewier.

In gesprek met regisseur Ton van Zantvoort

Abel Vos 12 oktober 2022

Regisseur Ton van Zantvoort (Schapenheld) volgt de twee ambitieuze ontwerpers Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet in hun strijd voor een duurzame toekomst. 2Doc.nl stelt de filmmaker vier vragen.

In eerdere interviews zei je dat je eigenlijk helemaal niet zoveel met design hebt. Waarom wilde je deze film maken?
‘Niks met design… Dat klinkt dan weer zo… Jij weet ook wel hoe dat werkt, dat is misschien een beetje uit context getrokken. Kijk, je hebt van die designfreaks die leven voor design. Dat alleen zou voor mij niet genoeg zijn.

Het is wel zo dat sommige van mijn films juist heel erg vanuit mijzelf komen, Schapenheld bijvoorbeeld. Andere films komen toevallig op mijn pad. Zo maakte ik eerder een documentaire over pedoseksueel Benno L. Het is niet zo dat ik die film altijd al had willen maken. Ik moet natuurlijk wel iets met het onderwerp hebben, omdat ik er anders geen film over kan maken.’

Waarom wilde je Dave en Nienke volgen?
‘Ik vond met name de visie en ambitie van Dave en Nienke aansluiten bij de manier hoe ik zelf films maak: ik wil mensen met mijn films aan het denken te zetten over de wereld waarin we leven. Zij doen dat ook, maar dan met design.’

'Ik herken me meer in Nienke Hoogvliet, ik draag ook de last van de wereld op mijn schouders.' 

Ton van Zantvoort

Hoe verhouden deze twee personages zich tot elkaar?
Dat is eigenlijk wel grappig: deze designers hadden elkaar nog nooit ontmoet maar zijn door mij samengebracht. Tot nu toe hebben ze elkaar nog nooit in het echt gezien. Ik vroeg me wel af of de kijker zich daaraan gaat storen, maar tot nu toe heb ik dat niet gemerkt.

Ze delen hun doel om de wereld te verbeteren, maar doen dat allebei op een eigen manier. Nienke probeert vanuit haar studio de kledingindustrie stapje bij stapje te verduurzamen. Dave is inmiddels uit het systeem gestapt om het vanaf scratch opnieuw op te bouwen in een woon/werkgemeenschap in Portugal. Nienke zou in haar perfecte wereld, zonder problemen, lekker op het strand zitten. Voor Dave is ‘al die shit die er is’ juist voeding en inspiratie. Ik herken me meer in Nienke, ik draag ook de last van de wereld op mijn schouders. Maar het gave van Dave vind ik dat hij overal een uitdaging in ziet. Ik vond het leuk om dat samen te brengen omdat het allebei goede manieren zijn om ernaar te kijken.’

Je was voor opnames van deze documentaire zelf negen dagen in het kamp van Dave in Portugal. Zie je jezelf daar wonen?
Sommige mensen denken: ‘Die Dave heeft coole dingen gedaan, maar trekt zich nu terug in een alternatieve leefgemeenschap. Maar zo zie ik het niet. Het is groter dan dat. Dave zag een probleem met een telefoon en verzon daar met Phonebloks een oplossing voor. Hij zag een probleem met plastic en maakte daar een oplossing voor. Maar het werkelijke probleem is volgens hem groter dan enkele ‘oplossingen’, we moeten terug naar de tekentafel. Hij maakt nu een blauwdruk voor een nieuwe samenleving en zorgt dat die online voor iedereen toegankelijk is. Maar nee, toch zie ik mezelf daar totaal niet wonen. En daar gaat het ook niet om. Wel vind ik het interessant om te laten zien dat er in zijn woongemeenschap dingen worden ontwikkeld, die geïmplementeerd kunnen worden in de huidige samenleving.’