'Ondanks dat er veel details naar buiten zijn gekomen over Tina en Ike, blijft het een heel spicy verhaal'
In gesprek met onderzoeker in media en communicatie dr. Simone Driessen
Het is niet de eerste keer dat Tina Turner haar verhaal doet over de periode uit haar leven dat ze werd mishandeld door haar ex-man en manager Ike Turner. In de jaren ’80 verscheen een uitgebreid interview in People’s Magazine, later een biografie, een speelfilm en een musical. In de recent verschenen documentaire ‘Tina’ zoomen de makers in op hoe het voor Tina was om telkens door de media geconfronteerd te worden met haar verleden. Ze wil afstand van Ike nemen, maar dat lijkt niet te lukken. De redactie van 2Doc.nl sprak met dr. Simone Driessen, onderzoeker naar onder andere ‘celebrity & cancel culture’. Waarom werd Ike destijds niet veroordeeld door de media?
Wies van Wetten 24-12-2021
Hoe keek jij naar de documentaire?
‘Ik vond het schokkend dat die periode met Ike haar blijft achtervolgen. Het is daarnaast ook een interessant fenomeen dat het verhaal over Tina en Ike blijft voortbestaan, terwijl ze zelf nog leeft en uit de spotlight is gestapt. Ik had tijdens het kijken van deze film wel medelijden met Tina, dat de media het verhaal maar niet los konden laten. Dat geldt eigenlijk ook voor deze documentaire: je ziet het laatste stuk van haar leven bijna niet. Omdat ze nu haar rust gevonden heeft, zou dat een hele mooie toevoeging zijn.’
Wat maakt dit verhaal van Tina Turner bijzonder?
‘Wat het uniek maakt is de timing. De #metoo-beweging is een paar jaar geleden ontstaan, maar dit verhaal gaat daaraan vooraf. Het doet mij heel erg denken aan het verhaal van Johnny Depp en Amber Heard, wat zich nu afspeelt. Zij zijn ook allebei publieke figuren en hun zaak gaat ook over huiselijk geweld. Als publiek weet je niet zo goed wie je nu eigenlijk moet geloven, het speelt zich nou eenmaal achter de voordeur af. Bij Johnny en Amber wordt het verhaal, deels door sociale media, vaak voor hen gedaan. Het duurde bij Tina vrij lang voordat haar verhaal naar buiten kwam. De enige manier om destijds je verhaal te doen was via interviews, de nieuwsomloop was veel langzamer.’
'Als je het vergelijkt met nu waren er veel minder momenten om als artiest in de media te komen.'
Hoe ging de nieuwsomloop dan in de jaren ‘70?
‘De verhalen over artiesten werden in die periode gestuurd door managers. Volgens artikelen en interviews was het bij Tina vrij zichtbaar dat ze werd mishandeld, ze trad bijvoorbeeld op met een blauw oog of een gebroken neus. Alleen was de frequentie waarmee berichten daarover naar buiten kwamen laag. Het management heeft er waarschijnlijk bewust voor gekozen om dat niet expliciet naar buiten te brengen. Als je het vergelijkt met nu waren er veel minder momenten om als artiest in de media te komen. Deze momenten werden dan ook goed voorbereid, artiesten waren namelijk afhankelijk van interviews op tv. Nu kan een ster snel zelf wat plaatsen op Instagram, maar ook het publiek heeft een veel grotere stem gekregen. Dat voedt de geruchtenmachine.’
Het interview gaat verder onder de afbeelding