Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Intelligent, empatisch, sympathiek, aantrekkelijk, gezond en spontaan; wie zou hun kind deze eigenschappen niet toewensen? Met een goede opvoeding hopen ouders er het beste van te maken, maar wat betreft de genetische aanleg van hun kind zijn ze overgelaten aan de natuur. Filosoof Julian Savulescu vindt dat potentiele ouders de morele plicht hebben om de natuur een handje te helpen. Als ongewenste eigenschappen geƫlimineerd kunnen worden door embryoselectie of genetische manipulatie, ziet hij geen reden om dat niet te doen. Bas Heijne voelt zich ongemakkelijk bij het idee van een designerbaby. Waar komt dat gevoel vandaan? En is het wel terecht? Heijne gaat te rade bij onderzoekers, filosofen en ethici. Waar Julian Savulescu zelfs zover gaat dat alleen genetische manipulatie de mensheid van de ondergang kan behoeden, betoogt bio-ethica Donna Dickenson dat de invoering van de benodigde technologie juist grote ongelijkheid en mensenrechtenschendingen teweeg zal brengen. Ook ziet Heijne hoe de klanten van een Turks-Cypriotische kliniek het geslacht van hun toekomstige kind kunnen kiezen; hoe onderzoekers in Amerika een kind met drie biologische ouders willen maken en hoe Leidse wetenschappers functionerende eicellen creƫren uit doodgewone huidcellen. Natuurlijke voortplanting is hier ver te zoeken. Ligt in deze kweekschaaltjes onze toekomst? En hoe zal deze technologie de mensheid veranderen?