Marjan Slob, Denker des Vaderlands (2023-2025) kijkt voornamelijk docu’s over mensen waar ze – door sociale of geografische afstand – zelf niet vaak bij in de buurt komt. ‘Goede documentaires kruipen echt onder mijn huid, er komt dan een hele wereld mee; ik zie nieuwe dingen en ik voel de sfeer.’

De redactie van 2Doc.nl ging met Marjan Slob in gesprek over documentaires die haar inspireren, hoop geven, aan het denken zetten en haar wereldbeeld opschudden.

Moeders springen niet van flats (2017)

‘De eerste documentaire die bij mij op kwam is de film ‘Moeders springen niet van flats’ van Elena Lindemans. Haar moeder was suïcidaal en in de zorgbureaucratie kreeg ze niet de juiste hulp.’ Uiteindelijk sprong ze van een flat. Een flat waar mensen vaker vanaf sprongen. ‘Het is natuurlijk alleen al een enorm dramatisch gegeven dat je als dochter daarover een film maakt. En het licht wat Elena Lindemans met haar film op het zorgstelsel schijnt, is steengoed.’

Er is één specifieke scène die Marjan Slob nog erg sterk bijstaat. In die scène gaat Elena in gesprek met de bewoners van de flat. Hoe is het voor hen dat er mensen van hun flat af zijn gesprongen? Slob: ‘De bewoners steken van wal. Ze vertellen gruwelijke verhalen: wat ze voelen wanneer ze weer zo’n klap horen, wanneer ze iemand naar beneden zien vallen. Ze zijn geraakt, en ze zijn ook boos.’

‘Wat mij zo ontzettend trof, was dat de houding van de bewoners in één klap verandert wanneer Elena vertelt dat haar moeder óók van hun flat is gesprongen. Ze leven met haar mee. In plaats van te blijven hangen in hun eigen zorgen en grieven, keren ze zich naar de ellende en het verdriet van Elena. Zij zijn ondanks al hun eigen misère in staat om zo snel, zo veel empathie op te brengen. Dat is me altijd bijgebleven. Ik put er hoop uit. Het laat zien, dat als je mensen open tegemoet treedt en aanspreekt, dat ze dan heel empathisch zijn. En dat vergeet je wel eens, te midden van alle harde berichtgeving.’

‘Zij zijn ondanks al hun eigen misère in staat om zo snel, zo veel empathie op te brengen’

Marjan Slob, Denker des Vaderlands

Moeders springen niet van flats (2017), Elena Lindemans

Liefde is aardappelen (2017)

Een andere documentaire die Marjan Slob aan het denken zet, is de documentaire ‘Liefde is aardappelen’, van filmmaker Aloina van der Horst. ‘Toen Rusland Oekraïne binnenviel was ik in de war, geschokt en verontwaardigd. Ik voelde de neiging om te zeggen ‘die stomme Russen!’, die hele riedel. Ik ben toen, als een soort van therapie voor mijzelf docu’s gaan kijken over gewone, Russische mensen’, vertelt Slob. Ze keek documentaires over kleine, geleefde levens. ‘Ik deed dat om mezelf te verzachten, om mezelf ervan te doordringen dat er gewone mensen in Rusland wonen. Want ook ik voel de zuigkracht van het ‘wij-zij denken.’’

‘Liefde is aardappelen’ is een poëtische documentaire waarin er ook met animaties een verhaal wordt verteld over het leven en de geschiedenis in Rusland. De moeder van de filmmaakster is Russisch, zijzelf is half Russisch. Zelf heeft ze geen herinneringen aan het leven in Rusland, maar ze erft op een gegeven moment een stukje grond met een huis. Een praktisch gegeven, wat haar doet afreizen naar haar moederland. Daar gaat ze in gesprek met haar familie.

Slob: ‘Je ziet dat sommige familieleden van Aloina van der Horst graag willen over praten over het verleden. Sommigen doen dat met verdriet en anderen – de hele oude familieleden - kunnen simpelweg niet praten over wat ze hebben meegemaakt in de tijd van Stalin en Lenin. Deze mensen van het Russische platteland hebben waarschijnlijk verschrikkelijke ellende meegemaakt. Maar er is daar nauwelijks een traditie om het verleden te verwerken.’

‘Ik ben als een soort therapie voor mijzelf docu’s gaan kijken over gewone, Russische mensen’

Marjan Slob, Denker des Vaderlands

Liefde is aardappelen (2017), Aloina van der Horst

Ze legt het verder uit: ‘Voor de meeste mensen op het Russische platteland is het gewoon ‘overleven en doorgaan’. Hun blik is klein, gericht is op dagelijks (over)leven, er worden geen vragen gesteld. Er is daar heel weinig ruimte voor verzet in je hoofd en ziel. Mijn motto als Denker des Vaderlands is ‘Ruim denken’. Ik vind dat heel belangrijk. Maar ik zie ook in dat je daar wel de mogelijkheid voor moet hebben.’

‘Liefde is aardappelen’ zette Marjan Slob nog verder aan het denken: ‘Uit dit soort boerenfamilies, waar zo veel is gezwegen over de ellende die de Russische geschiedenis voor hen heeft opgeleverd – precies uit die families worden nu weer de mannen geronseld die zich dood moeten vechten in de oorlog. Ik sta ’s ochtends op met het zware gevoel dat er daar mensen, met name mannen, in de loopgraven liggen: zowel Oekraïners als Russen. Ze liggen daar allemaal liever niet. Maar door de loop van de geschiedenis liggen ze daar nu. Het is verschrikkelijk en pijnlijk en tragisch. Het kijken van documentaires als ‘Liefde is aardappelen’ geeft mij zachtheid naar de mensen toe die de oorlog moeten uitvechten. Ik wil de Russen niet afschilderen als slachtoffers, maar ik wil er wel voor waken iets over alle Russen te zeggen.’

‘Mijn motto als Denker des Vaderlands is ‘Ruim denken’. Ik vind dat heel belangrijk. Maar ik zie ook in dat je daar wel de mogelijkheid voor moet hebben’

Marjan Slob, Denker des Vaderlands

De tranen van Tito (2022)

Afgelopen zomer bezocht de Denker des Vaderlands samen met haar partner de Balkan. Van tevoren keken ze de reisserie ‘De tranen van Tito’. Ze vertelt: ‘Ik wist niet zo bijster veel van de Balkan af. Documentaires kunnen me helpen zodat ik tijdens een reis meer zie en snap.’ Maar ook om een andere reden beleef deze serie haar bij.

De maakster van de serie, de Nederlands-Kroatische Iva Bicanic gaat in ‘De tranen van Tito’ in gesprek met allerlei mensen die in de Balkan wonen. Ze vertellen over de nare dingen die ze hebben meegemaakt tijdens de Balkanoorlog. ‘Iva is daar als journalist en documentairemaakster. Maar ze is óók klinisch psycholoog.’

Op een gegeven moment vertelt een geïnterviewde vrouw een erg heftig verhaal. Iva Bicanic besluit deze vrouw - haar personage - te helpen met EMDR (een behandeltechniek waardoor trauma’s verlicht kunnen worden). Slob zag deze scène en dacht: ‘Zo kun je óók journalistiek bedrijven: informatie halen zónder buitenstaander te blijven.’ Volgens Slob liet Iva Bicanic in de reisserie haar mensbeeld en haar taakopvatting als journalist zien. ‘Ze deed, in mijn ogen, hetgeen wat humaan is. Want als je kan helpen, ben je dat dan niet van mens tot mens verplicht?

De werkwijze van Bicanic zet Marjan Slob verder aan het denken. ‘Wat is eigenlijk de taak van de journalist? Wat is de rol van de objectiviteit? Zie je niet méér als je meedoet? Werkt het niet beter als je je echt engageert?’ Volgens Slob is het tijd dat sommige journalistieke modellen op de schop gaan. ‘Ik vind het hoopvol om te zien dat journalisten en makers op een innovatieve en interessante manier experimenteren.’

‘Zo kun je óók journalistiek bedrijven: informatie halen zónder buitenstaander te blijven’

Marjan Slob, Denker des Vaderlands

De tranen van Tito (2022), Iva Bicanic

Even vergeten (2023)

Tot slot tipt Marjan Slob de documentaire ‘Even vergeten’ van Kim Smeekes. Een documentaire over mensen die lijden aan het syndroom van Korsakov. Slob: ‘De mensen uit de documentaire slijten hun dagen in een speciale kliniek op de Veluwe. Hun geheugen is kapotgedronken. De documentaire is liefdevol en grappig.’ Ook was de film voor Marjan Slob een spiegel.

In het verpleeghuis lijkt er een liefdesgeschiedenis te ontstaan tussen twee bewoners, Kenny en Christina. Ze ontsnappen samen, bezoek de kroeg en keren terug. Het personeel weet niet wat ze moeten doen en besluit de geliefden uit elkaar te plaatsen. ‘En op dat moment ontstaat er een soort Romeo en Julia-verhaal’, aldus Slob.

Ze vervolgt: ‘Het is duidelijk dat Kenny niet snapt wat er aan de hand is. Tussen hem en Christina is er zich nauwelijks een echte liefde aan het ontwikkelen, toch maakt het tweetal er een enorm drama van dat ze uit elkaar worden geplaatst. Ze zien niet wat hun eigen aandeel daarin is.’

‘Ook ik ben soms een personage in mijn eigen misère’

Marjan Slob, Denker des Vaderlands

Even vergeten (2023), Kim Smeekes

Marjan Slob zag dat en dacht: ‘Ik ben eigenlijk ook zo.’ Ze vervolgt: ‘Deze mensen maken een drama van hun eigen leven, en zien vervolgens niet in dat ze dit (deels) zelf hebben veroorzaakt. Ook ik doe dat wel eens; ook ik ben soms een personage in mijn eigen misère; ook ik kan zwelgen en boos zijn in mijn eigen gecreëerde drama terwijl ik niet zie, en niet wil zien, wat ik zelf heb gedaan.’

Volgens Slob is het maken van ons eigen drama een hele menselijke neiging, die zij zelf dus ook herkent. ‘In de extreme situatie in ‘Even vergeten’ is dit menselijk patroon makkelijk te herkennen. Maar ik hou er niet van als een documentaire een soort aapjes kijken wordt. Ik vind het te makkelijk om een beetje te koekeloeren naar mensen in documentaires, alsof het vreemde aliens zijn. Ik hou ervan medemenselijkheid te zien. Wat hebben zij en ik gemeen? Waar zit de overeenkomst tussen hen en mijzelf?’

Wie is Marjan Slob?

Marjan Slob (Giessenburg, 1964) werkt al meer dan twintig jaar als zelfstandig filosoof, spreker en essayist. Zij ziet het als haar missie om inzicht en begrip te verruimen, zonder daarbij contact met de realiteit te verliezen. Die mentaliteit spreekt uit haar columns en essays voor de Volkskrant, Filosofie Magazine, en tal van andere media, en uit de boeken die ze schreef.

Nu als Denker des Vaderlands (2023-2025) onderzoekt ze onder het motto ‘ruim denken’ met anderen – denkers, dromers, kunstenaars, beslissers, piekeraars, levensgenieters – wat het betekent om met elkaar ons leven op aarde te delen.’

Lees hier verder over het gekozen motto van Marjan Slob: 'Ruim denken'.

Wat is een Denker des Vaderlands?

De eretitel Denker des Vaderlands is een initiatief van Stichting Maand van de Filosofie en wordt sinds 2011 elke twee jaar verleend aan een gerenommeerd denker. De feestelijke inhuldiging van de nieuwe Denker vindt om het jaar plaats tijdens de Maand van de Filosofie (april).

Wat doet de Denker des Vaderlands?
Er is geen officiële taakomschrijving voor de Denker des Vaderlands, de opdracht mag naar eigen goeddunken ingevuld worden. Toch hebben alle Denkers tot nu toe iets gemeen: ze verdiepen zich niet alleen in de actualiteit en het publieke debat, maar maken filosofie ook aantrekkelijk voor een breed publiek.

Meer kijktiplijstjes van 2Doc.nl