De themaweek 'Online leven' is natuurlijk niet compleet zonder de nieuwste, online documentaires. Daarom tipt de redactie korte documentaires over sociale media als Instagram en twitter.

Instagram is...

De populariteit van de fotografie app Instagram is niet bij te benen. Wereldwijd delen dagelijks miljoenen mensen via dit sociale netwerk hun foto's met elkaar, vaak voorzien van een kek filter, hashtags en tientallen comments.

De Amerikaan Paul Tellefsen legt in zijn afstudeerfilm Instagram is uit wat dit nieuwe foto fenomeen zo populair maakt.

Instagram Is from technopaul productions on Vimeo.

Instagram beroemdheden

Kun je beroemd worden door simpelweg foto's van je persoonlijk leven te verspreiden via Instagram? Jazeker. Het overkwam Shawn Megira (@shawn-Megira), een doodgewone Amerikaanse tiener. Bekijk de korte documentaire Instafame en krijg een idee hoe je geluk en succes eruit ziet door een Instagram filter.

INSTAFAME DOCUMENTARY from Sylvain Labs on Vimeo.

Baby's First Tweet

Je bent nooit te oud om te leren, maar je bent ook niet jong genoeg om je te manifesteren op sociale media. Bekijk de korte reportage Baby's First Tweet (New York Times, 2014), waarin ouders vertellen over de eerste Twitter-, Facebook-, Tumblr of Google accounts voor hun - soms nog niet eens geboren - kids. 

#LIVE

Iedereen wil live overal bij zijn en Twitter speelt daar handig op in. Maar hoe moeten traditionele media hier op inspelen? Experts vertellen in #LIVE (2014) over de mogelijkheden rondom live storytelling.

Project #LIVE - Twitter from TwitterHQ on Vimeo.

Generation Like

De Like-button is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Of je nu een 'duim', een 'hartje', of een 'plus' moet aanklikken, het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een blijk van waardering te geven. Maar wat betekent zo'n 'like' eigenlijk echt? En hoeveel is zo'n 'like' waard? De Amerikaanse mediatheoreticus Douglas Rushkoff zoekt in de documentaire Generation Like (PBS, 2014) een antwoord op deze vragen.

De invloed van sociale netwerken

Een verjaardagskaart kopen of een ingezonden brief schrijven voor de krant, het lijken achterhaalde principes na de komst van Facebook en Twitter. Maar niet alleen je prive-leven wordt door deze sociale netwerken beinvloed. Ook in de politiek speelt het een steeds belangrijkere rol, bijvoorbeeld in de verkiezing van Obama tot president van Amerika. Bekijk de korte documentaire How Social Networks Have Changed The World (Alex Moore, 2013) voor een overzicht van de invloed van deze sociale media.

Een week lang zonder internet

Internet beïnvloedt ons leven, maar we zijn er heus niet aan verslaafd, toch? Vier studenten van Hogeschool Utrecht onderzochten hoe het niet mogen gebruiken van internet, inclusief apps en email, het gedrag van mensen beïnvloedt. Het resultaat is de korte documentaire Een week lang zonder internet (2011). Hierin vertellen zestien proefpersonen in videodagboeken hoe ze (met moeite) hun internetloze dagen doorkomen.