News letter

Het Schervengericht als hoorspel

Radio Doc

VPRO

In deze uitzending van Radioatelier is het programma 'Het schervengericht als hoorspel' van Marlies Cordia te beluisteren. Naar het gelijknamige baksteendikke boek van A.F.Th. van der Heijden dat door zes jonge scenarioschrijvers razendsnel tot hoorspel werd bewerkt. Met Rik Launspach als Remo/Polanski, Jack Wouterse als Maddox/Manson en Frank Lammers als de geheimzinnige Griekse bewaker.

Het Schervengericht als hoorspel

'Het Schervengericht' als hoorspel

Marlies Cordia, NPS

Het was een ware kamikaze-aktie: toen de shortlist voor de AKO-literatuurprijs bekend werd, zijn vijf net afgestudeerde dramaschrijvers deze boeken gaan lezen en hebben voor elk boek een opzet gemaakt voor een hoorspeltekst (behalve voor Joost Zwagerman, daar was geen hoorspel van te maken), met suggesties voor acteurs en hoe het geluidsdecor zou moeten worden.

Op de avond van de uitreiking zat iedereen nagelbijtend op de bank, niet alleen het gedoe tussen Arnon Grunberg en A.F.Th. van der Heijden bracht spanning, nee, iedereen was natuurlijk ook waanzinnig benieuwd welk boek tot hoorspel zou worden gemaakt. Het werd natuurlijk het dikste en Anne Lichthart, die voor dat boek stond, heeft een paar weken lang haar bed niet gezien en alleen maar zitten schrijven, daarbij de rest van de schrijfgroep en initiatiefnemers Marlies Cordia en Vibeke von Saher van de HoorSpelFabriek als klankbord gebruikend.

Nu is het zover, het hoorspel is klaar en wel met een prachtige cast: Rik Launspach als Remo/Polanski, Jack Wouterse als Maddox/Manson en Frank Lammers als de geheimzinnige Griekse bewaker. De opnamen werden fel realistisch met emmers, dweilen en moppen opgenomen, onder de wapperende regie van Von Saher en Cordia. Jeroen Kuitenbrouwer maakte de soundscape. Voor wie het boek (1051 pagina’s!!) niet gelezen heeft, iets over de inhoud:

Twee mannen ontmoeten elkaar in de gevangenis. De ene is een wereldberoemd filmregisseur die door gerommel met een minderjarig meisje vast is komen te zitten. De andere, onherkenbaar door het verband om zijn hoofd, blijkt te maken te hebben met de verwoesting van het leven van de cineast. Al dweilend en plees schrobbend komen ze langzaam achter de waarheid, hierbij voortdurend in de gaten gehouden door de Griekse bewaker, die een heel vreemde rol in deze titanenstrijd speelt. A.F.Th. van der Heijden maakte een adembenemende eigen versie van een van Amerika’s smerigste moordzaken van de vorige eeuw, de Mansonmoorden op de hoogzwangere vrouw van Roman Polanski, Sharon Tate en haar vrienden.

Deze productie is tot stand gekomen met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.