2Doc:

Tokyo Idols

EO

In Japan zijn Idols razend populair. Met een specifiek geluid en een schattig uiterlijk binden de jonge vrouwelijke Idols grote groepen mannen aan zich. Wat betekent deze Japanse obsessie voor jeugdige vrouwelijke seksualiteit voor een samenleving waarin mannen en vrouwen weinig contact hebben?

In Tokyo Idols volgt regisseur Kyoko Miyake de ambitieuze zangeres Rio (19) en haar fans. Ze begon haar loopbaan in een band, maar timmert tegenwoordig zelfstandig aan de weg met haar eigen nummers. De Brothers, een groep volwassen mannen, besteden al hun vrije tijd aan de zangeres. Waar ze hen vroeger beschouwden als losers, beginnen deze mannen steeds meer mainstream te worden. Kyoko Miyake signaleert dat er onder het mom van internetberoemdheid en contact met fans, ook in het echte leven nieuwe omgangsvormen ontstaan.

Regie Kyoko Miyake

Recensies van en context bij 'Tokyo Idols'

De Morgen: Van deze semi-seksuele, Japanse trend kon u het bestaan niet vermoeden

''Tokyo Idols is ontluisterend, maar gaat ook enkele pertinente vragen uit de weg. Waarom laten deze meisjes zich hiertoe verleiden? En wat gebeurt er achteraf met hen? “Vaak worden zij hierin gestimuleerd door hun moeders, die zelf geen kansen gekregen hebben”, zegt Vanoverbeke. “Eens ze uit het sterrendom stappen, verdwijnen de meeste meisjes weer in de anonimiteit met enkel de herinnering aan dat ‘betere’ leven.”'' - Robin Broos

De Groene Amsterdammer: Bijzondere liefde

''Ruimdenkend als ik denk te zijn voel ik me behoorlijk ongemakkelijk en verward bij deze aanblik. Die in Japan trouwens ook niet onomstreden blijkt, maar het verschijnsel heeft zich van ‘hobby voor sneue losers’ tot mainstream ontwikkeld. Een grote industrie. '' Walter van der Kooi

The Economist: No one is well-served by sexism in Japan

Lees in dit artikel van The Economist voor meer informatie over de verhoudingen tussen mannen en vrouwen in hedendaags Japan.