2Doc

Ascension

VPRO

Een portret van de moderne Chinese Droom. Van een banenmarkt waar mensen fabrieksbaantjes hopen te vinden, naar de groeiende middenklasse en de extreem rijken.

Ascension

28 april 2022

NPO 2 23:20

Wat gebeurt er met mensen als hun land in een korte tijd drastische hervormingen ondergaat? Sommigen inwoners van China werden schatrijk, terwijl in andere delen van het land miljoenen arme burgers nog steeds proberen hun Chinese dream te verwezenlijken. In de documentaire Ascension worden de verschillende groepen in de Chinese samenleving belicht, van fabrieksarbeiders die sekspoppen produceren tot de decadente allerrijksten.

Regie: Jessica Kingdon

‘De beelden maken wel nieuwsgierig, bijvoorbeeld naar de meisjes die in het atelier sekspoppen maken. Ik zou willen weten hoe ze zich daarbij voelen, wat ze denken.’

Hoe kijkt mediaspecialist Bei Wang naar deze film?

Tekst: Elmar Veerman

Media- en communicatiespecialist Bei Wang kwam 22 jaar geleden als student naar Nederland. Ze was hoofd van de China-afdeling van de Wereldomroep en is nu onder meer docent Creative Business aan de Hogeschool Utrecht en bestuurslid van Pan Asian Collective, een mediaorganisatie die de verbondenheid tussen Nederland en Azië wil laten zien. Wat ziet zij in Ascension?

‘Als ik niet wist dat deze film was genomineerd voor een Oscar, dan had ik dat eerlijk gezegd ook niet geraden. Ik vond hem veel te oppervlakkig. Sommige shots zijn heel artistiek, met mooie muziek, de film geeft een realistisch beeld, maar ik mis een verhaal. Omdat ik de afgelopen jaren zo veel met China heb gewerkt, zie ik persoonlijk niets nieuws. Ik zie wel de verschillende beelden van de Chinese maatschappij, van de arbeiders tot de zogenaamde middenklasse en de elite, maar dat heb ik eigenlijk de afgelopen jaren ook wel in andere documentaires gezien, zoals bij de BBC, op het IDFA en van Ruben Terlou. Maar dan beter. Dus deze film vond ik echt een beetje tegenvallen.’

Duidelijk, voor jou biedt de film weinig nieuws. Maar voor gewone Nederlanders is het misschien wel een blik op een wereld die ze niet kennen?
‘Nou, wat ik zeg, kijkers van de series van Ruben Terlou hebben daar wel een beeld van. Ook bijvoorbeeld van influencers, wat je ook in deze film ziet, en arbeiders. Maar bij hem zit er altijd een verhaal in, waardoor je met mensen kunt meeleven. Hier mis ik dat.

Chinezen worden hier vooral als collectief neergezet, is dat misschien ook wat je stoort?
‘Ja, zeker. De beelden maken wel nieuwsgierig, bijvoorbeeld naar de meisjes die in het atelier sekspoppen maken. Ik zou willen weten hoe ze zich daarbij voelen, wat ze denken. En dat geldt voor alle mensen die we te zien krijgen. Maar op dat punt laat de film me dus in de steek. Alleen de elite hoor je een beetje over politiek praten, hun mening geven, maar dan… net niet. Ja, dat stoort mij wel.’

Je voelt wel het begin van een heleboel verhalen, dus?
‘Ja. Ik word daar ongeduldig van. Want ik krijg die verhalen niet. En wat ik ook mis: context. Ik wil heel graag weten in welke stad iets is gefilmd, en in welk jaar. Want China verandert elke dag! Het is nu te algemeen, een soort helikopterview. Ik vraag me af wat het doel is van deze documentaire. Kijkers buiten China laten zien hoe het er in China aan toegaat? Dan vind ik dit net niet genoeg. Ik zou het in mijn lessen als clip kunnen gebruiken om mee te beginnen, maar niet meer dan dat, daarvoor mist het diepgang. China is heel groot en divers, daar is veel over te zeggen, en dat doet deze film eigenlijk niet. Als een Chinese filmmaker zoiets zou maken over alle dertig, veertig landen in Europa, zou dat een Chinese kijker dan een goed beeld geven van het hele continent? Het zou heel oppervlakkig zijn, toch?’

Bei Wang

Uit welk deel van China kom je zelf?
Mijn ouders wonen in Nanjing, vlakbij Shanghai, de stad waar ik zelf heb gestudeerd en gewerkt.

Oei, Shanghai. Die stad zit nu helemaal op slot in een poging het coronavirus onder controle te krijgen, er komen schrijnende verhalen vandaan. Kun je nog slapen?
Nee, ik word heel… in het begin leek het bijna een grap, daarna word je heel verdrietig, en dan boos. Ik ben superboos. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Vandaag hoorde ik van een vriendin in Beijing, haar vader is overleden in een andere stad. Maar zij kan daar niet zomaar naartoe reizen. Ik heb ook contact met vrienden en een collega in Shanghai. En ik denk… het is gewoon een ondergang, wat daar gebeurt. Een wereldstad ligt volledig plat, al weken. Er is al heel veel verkeerd gegaan in de tijd voor corona, maar nu zie je dat het politieke systeem gewoon echt verkeerd is.

Hoe moet het dan verder?
Dat weet niemand. Wie de mogelijkheid heeft te emigreren, is daarmee bezig.

'Er is al heel veel verkeerd gegaan in de tijd voor corona, maar nu zie je dat het politieke systeem gewoon echt verkeerd is.'

Bei Wang

Deze docu behoort tot de selectie van Movies that Matter festival 2022