2Doc:

A Fool's Paradise

KRO-NCRV

Regisseur Saskia Vredeveld groeide tijdens de hoogtijdagen van de Apartheid op als blanke in Zuid-Afrika. Ze herinnert zich het Zuid-Afrika van de jaren 60 als een eeuwig vakantieland. In haar film keert ze terug, en wordt ze geconfronteerd met de schaduwkant van het land. Hoe verhoudt ze zich tegenover de Afrikanen die een minder paradijselijke jeugd hebben gehad?

Tijdens een 1.800 kilometer lange reis door de binnenlanden hoort Saskia schrijnende verhalen over armoede, werkeloosheid, xenofobie, criminaliteit en corruptie. Verhalen die een onthullend beeld geven van een verscheurd land. De route loopt van Kaapstad, waar ooit de eerste Nederlandse kolonisten voet aan wal zetten, tot Amsterdam, vlakbij de grens met Mozambique. Saskia bezoekt plaatsen waar zij nooit eerder is geweest, maar die bekend in de oren klinken, zoals Haarlem, Middelburg, Utrecht, Amersfoort en Rotterdam.

Regie: Saksia Vredeveld

'Ik ben een leider, maar ik zal je vermoorden', stelt een van de mannen die zichzelf tot politie heeft benoemd in Rotterdam (Zuid-Afrika). Hij zegt dat er door hem minder criminaliteit is omdat hij nu een oogje in het zeil houdt, maar het is moeilijk om zo'n bedreigende man te geloven. Ook in andere scènes van 'A Fool's Paradise' wordt duidelijk dat Zuid-Afrika een onveilig land is. Zo vertellen meerdere mensen over het geweld dat ze hebben meegemaakt en kan de filmcrew bepaalde gebieden niet kan betreden, omdat het er voor hen te gevaarlijk is. Alles bijeengenomen vindt Vredeveld niet het paradijselijke Zuid-Afrika waar zij dacht te zijn opgegroeid.    

De heftige gesprekken en ervaringen die Vredeveld opdoet in deze documentaire doen veel met haar. Ze voelt zich niet thuis en wordt geconfronteerd met het gepriviligeerde leven dat zij leidde in haar jeugd. Ze vraagt zich af of zij ooit nog welkom zal zijn in het land dat zo zwaar getekend is door rassenongelijkheid.

In de media

Saskia Vredeveld: 'Ik denk niet dat ik weer met een Zuid-Afrikaanse crew zal werken. Er is geen inhoudelijke betrokkenheid. Ze hadden niets met het verhaal. Geleuter uit Europa.'