Haïti, nu eens niet neergezet als armste land van de wereld waar corruptie, uitbuiting, honger en politieke instabiliteit hoogtij vieren, maar als een land waar ook talentvolle kunstenaars, muzikanten en schilders wonen. Een aantal hiervan zien we tijdens de voorbereiding en uitvoering van de volksopera ‘Le Maryaj Lenglensou’ (de Bloedbruiloft).
De voortdurende ‘bloedige’ confrontaties tussen de Haïtianen en het Westen heeft ook iets positiefs opgeleverd, namelijk het ontstaan van een heel eigen muzieksoort. De Westerse klassieke muziek heeft zich vermengt met het ritme van de Cariben en de trommels van Afrika. De eerste Creoolse Opera Le Maryaj Lenglensou, de God van het Bloed is gecomponeerd door Iphares Blain op het libretto van Raoul Labuchin. Echter door langdurige perioden van economische tegenslag is de opera helaas nooit uitgevoerd.
Filmmaker Hans Fels bedacht een plan om deze uitvoering nu jaren later alsnog mogelijk te maken. In de film volgen we de totstandkoming. Vanaf het tekenen van de eerste ontwerpen tot de audities door de lokale bevolking, de muzikale repetities, het maken van het decor tot en met het oproepen van het publiek en de uiteindelijke uitvoering van de opera.
Het podium, een grote prachtig beschilderde verplaatsbare zeecontainer op een enorme vrachtwagen trekt van dorp naar dorp. Dorpelingen worden letterlijk opgetrommeld om zich te verzamelen op de plek waar de container, het decor is neergestreken.
De film laat zien dat cultuur ook in een van de armste en onrustigste landen ter wereld een groot goed is. Het is duidelijk dat de opera-uitvoering een troostende en inspirerende werking heeft op een volk dat nog zelden in aanraking komt met cultuur. De beleving en de luxe van het kijken, luisteren en genieten wordt op een mooie en ontroerende manier getoond.
Regie:Hans Fels
Geproduceerd door Interakt