Stil maar! & Thaise facelift

Radio Doc

VPRO

In deze uitzending van Radioatelier een tweeluik over pijn. In 'Stil maar!' van Fatos Vladi geven twee mensen, op uitnodiging van de programmamaker, uiting aan hun heftige en chronische pijnen door het maken van tekeningen. In 'Thaise facelift' pleegt Ingeborg Beugel een verregaande vorm van participerende journalistiek door in Thailand een facelift te ondergaan en daar verslag van te doen.

De in Albanië geboren radiomaker Fatos Vladi had liever gehad dat alle fysieke pijn hoorbaar was. Want dan zou het duidelijk zijn hoeveel pijn er is in Nederland. Het viel hem op dat mensen hier hun pijn niet uitschreeuwen. Toen hij een aantal mensen met heftige en chronische pijn vroeg om hun pijn uit te schreeuwen, weigerden zij dit beslist. Vervolgens vroeg hij ze om hun pijn te tekenen. Met de tekeningen van mevrouw Eelman en de heer Postma als uitgangspunt maakte Fatos Vladi een radiodocumentaire. De verhalen van Eelman en Postma zijn voorbeelden van een leven onder permanente pijn, een herkenbaar fenomeen voor honderdduizenden Nederlanders.

Mevrouw Eelman heeft al 25 jaar heftige pijn in verschillende botten en gewrichten en mijnheer Postma heeft sinds 8 jaar sterke zenuwpijnen. Het is voor beiden de eerste keer dat ze uitgebreid vertellen over hun dagelijkse pijn. Met hun tekeningen laten ze intieme details zien waar zelfs hun echtgenoten geen weet van hadden.

Regie: Fatos Vladi, NPS / Ingeborg Beugel, VPRO, 2008

Ingeborg Beugel, VPRO

Patiënten staan meestal niet te trappelen om in een ver en exotisch land onder het mes te gaan. Bovendien zijn Nederlandse zorgverzekeraars niet zo happig op medische ingrepen in het buitenland. Toch is het een wereldwijde trend om vooral dure ingrepen in goedkope ontwikkelingslanden te laten uitvoeren. Programmamaker Ingeborg Beugel pleegde voor haar nog te verschijnen boek een nogal verregaande vorm van participerende journalistiek: een facelift in het Thaise Bumrungad in Bangkok. Dit programma werd eerder, op 15 augustus 2007, uitgezonden in 'De Ochtenden'.