De in 2006 overleden kunstenaar Rudi van de Wint is vooral bekend van zijn felkleurige, ronde schilderingen in de vergaderzaal van de Tweede Kamer. Ook kennen velen zijn omstreden beeld Tong van Lucifer in de Flevopolder.

Minder bekend is het levenswerk van Rudi van de Wint, het beeldenpark De Nollen bij Den Helder. In dit 14 hectare grote duinlandschap realiseren zijn zoons Ruud en Gijs de droom van de jonggestorven Van de Wint: een natuurgebied met oude bunkers, stalen beelden en een museum in aanbouw. 

Ook Rietje, de weduwe van de kunstenaar, werkt nog dagelijks aan de nalatenschap van Rudi de Wint – aan wie deze zomer een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum Alkmaar is gewijd. Ruud en Gijs de Wint, die opgroeiden op De Nollen, wonen daar nu beiden met hun gezinnen en besteden lange dagen aan het onderhoud, de restauratie en de uitbreiding van het beeldenpark. Hoe is het om zo volledig in de voetsporen van je vader te treden? Wat betekent dat voor de eigen ambities en de familieverhoudingen?

Lucifers Tong (1993) op de Knardijk bij Lelystad

De Nollen: een erfenis in kunst en natuur, is gemaakt door Tom Rooduijn.
De teksten werden gelezen door Remy van den Brand.
Techniek: Alfred Koster.
De eindredactie was in handen van Anton de Goede.

De oneindige ruimte