De Nederlandse Peter B. maakte als forensisch patholoog en arts internationaal carrière, voordat hij bij de GGD door de mand viel. Toen werd duidelijk dat hij geen arts was. In de driedelige Argos podcast Dr. Bones willen onderzoeksjournalisten Michelle Salomons en Hansje van de Beek weten hoe deze serieleugenaar zich bij toonaangevende instanties naar binnen wist te werken. Waarom checkten zijn werkgevers de diploma's niet? En hoe kan iemand zo lang de schijn ophouden?

Dr. Bones is een podcast over serieleugenaar Peter B. Hij deed zich voor als forensisch patholoog, een beschermd beroep waar je meer dan tien jaar voor moet studeren. Hij stelt zich aan mensen voor als dr. Bones, een zelfverzonnen bijnaam. Op zijn visitekaartje staat: ‘I open corpses to close cases’.

Het Amerikaanse bedrijf Kenyon huurt Peter B. in om in Frankrijk en Namibië te helpen na fatale vliegtuigrampen. De nep-patholoog geeft op dat moment ook les aan de Politieacademie. Hij valt pas door de mand als hij als arts bij de GGD aan de slag gaat. Het valt zijn nieuwe collega op dat dr. Bones geen bloeddruk kan meten. Onderzoeksjournalisten Hansje van de Beek en Michelle Salomons proberen er in de podcastserie achter te komen hoe hij zich bij toonaangevende instanties naar binnen wist te werken, en hoe hij hen kon overtuigen van zijn artsenstatus.

Hansje van de Beek & Michelle Salomons 2021

'Er is in Nederland een speciaal registratiesysteem (BIG) waarin je met één klik op de muis kunt opzoeken of iemand daadwerkelijk arts is. Dan verwacht je niet dat er iemand doorheen glipt.'

Michelle Salomons

De zoektocht blijkt echter niet makkelijk. Alle instanties gooien vrijwel meteen de deur dicht; medewerkers krijgen zelfs een zwijgplicht opgelegd. En dus benaderen Van de Beek en Salomons oud-werknemers en doen ze een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Zo krijgen ze uiteindelijk een dossier vol met relevante informatie in handen, vinden ze mensen die willen vertellen over Peter B. en ontrafelen ze uiteindelijk hoe zijn leugens zo uit de hand hebben kunnen lopen.

Over de makers

Hansje van de Beek is onderzoeksjournalist voor de VPRO en HUMAN. Ze werkt voor het televisieprogramma Medialogica en eerder voor het radioprogramma Argos.

Michelle Salomons is onderzoeksjournalist. Ze werkt voor het onderzoeksplatform Investico en werkte eerder als researcher voor verschillende VPRO-programma’s, waaronder de podcast Trees.

Regie & scenario: Hansje van de Beek en Michelle Salomons
Eindredactie: Eric Arends
Productie: Jorinde Hiddema en Sanne van der Peijl
Eindmix: Hens Zimmerman 
Dramaturgisch advies: John Appel
Muziek: Tornado Beat!
Dank aan: Harry Lensink 

Met steun van het Fonds Bijzondere Journalistiek Projecten