Terwijl vluchtelingen een gaatje zoeken in de Europese grens, zoekt journaliste Marjolein Koster naar openingen in de media om daar aandacht voor te krijgen. De vluchtelingencrisis als ziek spel, waar we allemaal een rol in spelen.

Vahid is 16 jaar oud, met ingevlochten haar, een haarband en een oversized trui. Hij zou niet opvallen tussen westerse hipsters, chillend met zijn vrienden. Maar voor Vahid is niets zo onbereikbaar als het westen, ook al is hij nog zo dichtbij. Hij zit aan de verkeerde kant van de grens.

Journalist Marjolein Koster ontmoette Vahid voor het eerst in Bosnië, waar hij samen met zijn familie en tientallen anderen bivakkeerde in een kapotgeschoten huis. Er was geen elektriciteit, geen stromend water, geen toilet. Het was eind november en voor de komende week was er sneeuw voorspeld. Maar ondanks alles leek Vahid opvallend goedgemutst. Ze wisselden telefoonnummers uit en vanaf dat moment kreeg Marjolein af en toe een vrolijke videoboodschap toegestuurd; een soort vluchtelingen-vlog:

“Hello guys, I am Vahid, I am a refugee and this is border Croatia and Bosnia and tonight is snowy and we make a snowy man!”

Vahid

Vahid komt uit Afghanistan en is een van de duizenden vluchtelingen die stranden in Bosnië bij hun pogingen om Fort Europa te bereiken. Mensen die de oversteek wagen worden met geweld teruggedrongen door de Kroatische politie en dus zit er voor vluchtelingen weinig anders op dan eindeloos blijven proberen om een gaatje te vinden in de grens. “The game” noemen ze dat zelf, wat de absurditeit van de situatie goed weergeeft. Maar wanneer heb je het spel gewonnen? Wie de magische grens naar Europa weet over te steken, weet ook dat er nog vele levels volgen voordat het einde in zicht is.

Als journalist in Bosnië wil Marjolein de schijnwerpers richten op de vluchtelingencrisis, maar aandacht in de media kan ze alleen verdienen als ze extra schrijnende verhalen vindt, liefst met zielige baby’s of model-vluchtelingen als Vahid. En wat bereikt ze daar eigenlijk mee? Het nieuws? Kamervragen? Terwijl ze de onvermoeibare Vahid volgt op zijn pogingen om de eindbestemming te halen, voelt ze zichzelf ook hoe langer hoe meer gevangen in een surrealistisch spel, waarbij het doel onduidelijk is.

Marjolein Koster werkt en woont deels in Bosnië. In 2020 maakte ze de podcast De val van Srebrenica (NTR/NPO Radio 1) met Misha Melita, presentator van DOCS. Onlangs werd deze serie genomineerd voor De Tegel, de belangrijkste prijs in de Nederlandse journalistiek.

Maker: Marjolein Koster
Techniek: Alfred Koster
Eindredactie: Jair Stein