Samenwerking
In de toekomst wil 2Doc.nl als een sterk, herkenbaar merk duidelijk aanwezig zijn in de internationale documentairewereld. Dat vertaalt zich ook in samenwerkingsvormen met andere professionele partijen in de sector (denk aan filmhuizen, documentairefestivals, etc.). Een samenwerking die niet beperkt moet zijn tot enkel het vertonen van een documentaire, maar juist wil uitgaan van wederzijds belang bij een uitgekiende publicitaire, maar vooral ook inhoudelijke strategie. 2doc.nl wil de samenwerking met onder meer het IDFA en Movies that Matter aangaan, maar ook met media partners als De Correspondent, Vice, Volkskrant ter promotie van de (Nederlandse) documentaire. Deze samenwerking kan verschillende vormen aannemen, zo kan er gedacht worden aan speciale rubrieken op de eigen 2Docwebsite, een wekelijkse column met een documentairetip op De Correspondent of een inhoudelijk artikel over een 2Doc op VICE.
Door dit redactioneel onderhouden netwerk kunnen we snel een onderwerp breed laten leven en een discussie van alle kanten belichten. Deze samenwerkingsverbanden stellen ons bovendien in staat om nieuwe doelgroepen te bereiken.
Publieksinteractie
2doc.nl gaat zowel online als offline de interactie met haar publiek aan. Voor de start van het nieuwe televisieseizoen willen wij een 2Docpreviewdag organiseren, waar de meest spraakmakende documentaires van het aankomende televisieseizoen, alvast te zien zijn. De dag, bijvoorbeeld georganiseerd op het Nederlands Film Festival of op het IDFA gekoppeld aan de Nederlandse competitie, is voor iedereen toegankelijk en zal worden opgeluisterd met discussies met de documentairemakers, hoofdpersonen en andere betrokkenen.
Ook maakt de redactie een verzameling van spraakmakende documentaires op de website en organiseert naar aanleiding van deze documentaires met regelmaat discussie avonden, naar voorbeeld van de Tegenlicht Meetups. De redactie benadert actief diverse documentairemakers om (online) beschikbaar te zijn, bijvoorbeeld via Twitter, vragen te beantwoorden tijdens en na vertoning van een documentaire.
Ook zullen er “minicolleges” worden gegeven in de vorm van 100 (t)weetjes over een specifiek thema of onderwerp dat gekoppeld is aan een documentaire.