Ze mogen weer! Nu de maatregelen tegen het Coronavirus licht worden versoepeld, duiken de leerlingen weer in de schoolbanken. Na weken thuis te hebben gezeten met hun kinderen valt er voor veel ouders een druk van de schouders. Tijd dus voor een ode aan de leraar. De redactie van 2Doc.nl vond in het rijke archief klassiekers als 'De kinderen van Juf Kiet' of een rechtbank bestaande uit scholieren in 'De jongerenrechtbank'. Bekijk hier de beste documentaires over het onderwijs.

Geef me 's ongelijk

Julius (15) is zeer slim. Door hevig te provoceren heeft hij het te bont gemaakt. Hij moet minder blowen en zijn mening voor zich houden. Zijn gescheiden ouders en andere begeleiders proberen hem te helpen, maar hij vindt communistisch gedachtegoed, internationale politiek en vogelbekdieren interessanter. Hij snapt niet waarom hij zich moet conformeren aan wat andere mensen normaal vinden.

Regisseur: Laura Hermanides

De jongerenrechtbank

Je hebt op school iets gedaan wat niet mag. Wat dan? Strafregels schrijven? Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam-Zuidoost verzon iets nieuws: de jongerenrechtbank. Een rechtbank waar je je moet verantwoorden voor je medeleerlingen. In de documentaire wordt er een "zaak aangespannen" tegen twee jongens. Eén heeft een video gemaakt van een meisje dat haar docent aanvalt als deze haar mobiel afpakt en de ander heeft deze video verspreid. Het ongevraagd maken en verspreiden van een video is verboden, dus moeten ze voor het gerecht komen. Wat zal de herstelmaatregel worden?

Regie: Juul Bovenberg 

 

Pin me er niet op vast

Britt (11) is een beelddenker. Het kost haar veel moeite om de vertaalslag te maken van beelden naar letters en cijfers en andersom. Ze vreest voor de afrekening aan het einde van groep 8 en worstelt zich door het onderwijs heen. Haar droom om binnenhuisarchitect te worden raakt steeds meer ondergesneeuwd en haar zelfvertrouwen ligt onder vuur. Kan ze op tijd een weg vinden om te laten zien wat ze in zich heeft, voordat ze de overgang maakt naar de middelbare school?

Regie: Jaimey Groot

Ik moet niks

Toebie (14) woont met zijn Nederlandse ouders op een stuk land in Frankrijk. Hij is nog nooit naar school geweest, zijn ouders leren hem dat hij niets hoeft omdat hij al volmaakt is. Toebie krijgt thuisonderwijs en speelt niet met leeftijdsgenootjes. Tegelijkertijd groeit hij op in een warm gezin. Wat voor effect heeft het op een kind om afgezonderd van de maatschappij op te groeien? 

Regie: Lieke Heil

Voorspel

Hoe is het als je juf voor de klas laat zien hoe je het beste een condoom om doet? Of als je meester over standjes begint? De tweedeklassers in de documentaire Voorspel krijgen seksuele voorlichting. Het is misschien wel de spannendste les van de middelbare school. Wat er gaat er in hun hoofden om?

Regie: Anne van Campenhout

Timo moet wachten

Timo is negen jaar, maar gaat al een tijdje niet meer naar de basisschool. Er was thuis veel onrust waardoor hij soms boos wordt. Daardoor krijgt hij vaak straf. De school vindt dat Timo met zijn gedrag een gevaar is voor andere kinderen en besluit dat hij niet meer mag komen. Timo mist de vrienden uit zijn groep enorm. Zijn moeder zoekt naar een school waar hij wel welkom is. En ondertussen wacht Timo thuis totdat een andere school een plekje voor hem heeft.

Regie: Melliena Beckmann

Ik ben niet dom

Christan (10) heeft dyslexie. Dit heeft in zijn eerste jaren op de basisschool voor veel obstakels gezorgd. Het maakte hem onzeker, gaf hem veel verdriet en het maakte hem boos. Hij wilde graag hetzelfde niveau als de andere kinderen van de klas, maar hij bleef maar achterlopen. Dingen die voor de meeste kinderen van zijn leeftijd zelfsprekend zijn, waren voor hem een moeilijke opgave. Aan zijn moeder vertelde hij niet meer op de wereld te willen zijn omdat hij toch niks kon. De dyslexiebehandelingen gaven hem een duwtje in de goede richting, maar deze zijn nu afgelopen. Hoe gaat Christan hiermee om?

Regie: Mees Bakker

De witte vlucht

Basisschool Het Octaaf in Nijmegen wil onderwijs bieden aan alle kinderen in de buurt, die wel 25 verschillende nationaliteiten telt. Hoogopgeleide, witte ouders laten de school echter links liggen. Iedere ochtend fietst een stoet ouders een drukke weg over om hun kinderen naar een witte school buiten de wijk te brengen. Roger, de net aangestelde directeur van Het Octaaf, is vastbesloten om daar met zijn team verandering in te brengen, maar wat is daarvoor nodig? Met zijn collega gaat hij bij jonge ouders op bezoek en in gesprek over hun school. 

Regie: Camiel Zwart

Spiegeldromen

Jongeren uit het praktijkonderwijs gaan de confrontatie aan met zichzelf, door in gesprek te gaan met hun spiegelbeeld. Ze leren beter door praktijkervaring dan door theorie en zijn vaak niet in staat om een vmbo-diploma te behalen. In 'Spiegeldromen' vertellen ze onbevangen over toekomstdromen en kwetsbare kanten van hun bestaan.

Regie: Marjoleine Boonstra

Dit is je laatste kans

Michell Requena is, op z'n zachtst gezegd, een onorthodoxe hulpverlener. Hij heeft een gezinshuis waarin hij moeilijke, uit huis geplaatste jongeren opvangt. Hier probeert hij hun destructieve gedragspatronen te doorbreken. De jongeren die Michell in huis neemt, zijn vaak gehard door de straatcultuur. Maar hij heeft oog voor die achtergrond. De jongeren hebben altijd geleerd om keihard te vechten voor zichzelf. Maar Michell dwingt ze om die strijdmodus te verlaten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden.

Regie: Alaye van Empel

Rotjochies

Nederlandse ontspoorde pubers krijgen op het afgelegen Franse platteland, met hulp van een no-nonsense jeugdhulpverlener, een laatste kans om hun tegendraadse gedrag te verbeteren. In deze intieme, observerende film ontleedt Maasja Ooms, bekend van de prijswinnende documentaire Alicia, messcherp de overlevingsstrategieën van deze geharde jongeren. Wat maakt hen zo onverschillig, gevoelloos en soms gewetenloos?

Regie: Maasja Ooms

De echte jongens film

Worden jongens lastiger of hebben wij als maatschappij, opvoeders en onderwijzers, steeds meer last van jongensgedrag? Waar vroeger kinderen nog gewoon druk, onrustig of juist in zichzelf gekeerd waren, wordt dat gedrag de laatste tijd steeds meer gelabeld als bijvoorbeeld ADHD of Asperger. Met de moeizame schooltijd van haar eigen zoon als rode draad, onderzoekt Katinka de Maar hoe jongens in het onderwijs hun weg proberen te vinden.

Regie: Katinka de Maar

Jij bent mijn vriend

Vriendschap sluiten moet je leren en dat gaat met vallen en opstaan. Regisseurs Petra en Peter Lataster filmen in Jij bent mijn vriend de levendige zesjarige Branche die net met zijn ouders vanuit Macedonië naar Nederland is gekomen en voor het eerst naar school gaat. Hij spreekt de taal niet en kent niemand. Een vriend vinden blijkt niet zo eenvoudig te zijn.

Regie: Petra en Peter Lataster

De kinderen van juf Kiet

Deze prijswinnende documentaire is een ode aan de juf die ieder kind verdient. In een observerende stijl volgen Petra en Peter Lataster vier leerlingen in de klas van juf Kiet. De film wordt vanuit het perspectief van de kinderen verteld: we zien hun geworstel met elkaar en met de nieuwe taal, ruzies en ontluikende liefdes, vriendschappen die ontstaan en weer teloorgaan. De liefdevolle, maar strenge hand van juf Kiet werkt helend voor de kinderen. Langzamerhand winnen ze aan zelfvertrouwen. Dankzij het geduld en de toewijding van de onderwijzeres ontstaat uiteindelijk een liefdevolle gemeenschap.

Regie: Petra en Peter Lataster

 

Carrousel

Carrousel toont de kansenongelijkheid onder jongeren en de eindeloze inspanningen van verzorgers om jongvolwassenen te helpen andere keuzes te maken. In het Rotterdamse centrum De Nieuwe Kans worden jonge mannen met een problematische of criminele achtergrond weer op weg geholpen. Dat gaat niet zonder slag of stoot. We volgen Tayfun, Nabil en Delgano en hun begeleiders een jaar lang in hun gang naar een ander leven. De mentoren moeten daarbij een enorme hoeveelheid geduld, empathie en doorzettingsvermogen uit de kast halen.

Regie: Marina Meijer