Het einde van 2019 is in zicht. Wil je met een goed gevoel het jaar uitgaan? 2Doc heeft dé feelgooddocumentaires van 2019 voor je geselecteerd die ongetwijfeld een lach op je gezicht toveren.

Documentaires

Van verlies kun je niet betalen

Adrie en Francien Trimpe zijn allebei in de 80, maar werken nog elke dag in hun groentezaak. Een klein, kneuterig winkeltje in de oude binnenstad van Vlissingen. Zus Ada helpt vaak, maar als zij drie maanden naar Frankrijk gaat, spant het erom: kunnen Adrie en Francien de winkel aanhouden?

Geen haar op Adries hoofd denkt eraan om de winkel te verkopen. Francien zou dit wel graag willen, want zij trekt het steeds slechter aangezien ze helemaal krom staat en enkel nog kan lopen met een rollator. Maar het 'winkeltje' is Adrie z'n lust en z'n leven.

Regie: Helge Prinsen

Visages Villages

Regisseur en fotograaf Agnès Varda (88) was een markante figuur in de Franse cinema. In Visages Villages trekt ze samen met de fotograffitikunstenaar JR (33) in een bus door Frankrijk. Geleid door toeval, passie en intuïtie portretteert het unieke duo de mensen die ze onderweg ontmoeten.

Hun reis schept een band waarin ze elkaar als kunstenaars vinden en het landschap tot museum maken. JR fotografeert ‘gewone’ mensen en Varda knoopt met iedereen gesprekjes aan. De foto's worden opgeblazen tot reuzenformaat en op muren, gebouwen, loodsen en containers geplakt.

Regie: Agnès Varda & JR

Onvoorwaardelijk

Elk leven kan een onverwachte, onomkeerbare wending krijgen. Jonge maker Hugo van Roosmalen brengt op een intieme manier zijn grootouders in beeld, die niet meer bij elkaar kunnen wonen, maar onvoorwaardelijk veel van elkaar houden. 

Hugo vertelt: 'Ik wist dat mijn oma een heel groot deel van de zorg voor mijn opa nog steeds zelf draagt, ondanks dat hij in een verzorgingstehuis zit. Dat wilde ik graag vastleggen. Want in de simpele dingen, zit vaak een diepere laag.’ Lees hier het hele interview en bekijk de Makers van Morgen-film. 

Regie: Hugo van Roosmalen 

Buddy

Documentaire over zes bijzondere honden die speciaal zijn opgeleid om hun eigenaren te helpen in een leven dat niet altijd makkelijk is. Dankzij de vaardigheden van hun honden zijn de baasjes echter zo onafhankelijk als mogelijk is.

Hulphond Kaiko helpt Erna bijvoorbeeld met uitkleden en keert haar ’s nachts om in haar bed. Zelf heeft ze daar de kracht niet voor. Daarnaast is Utah een onvoorwaardelijke vriend voor de autistische jongen Zeb. Ze wijst hem nooit af, zoals de kinderen in de buurt wel hebben gedaan. 

Buddy is een ode aan de vechtlust van de hoofdpersonen en een liefdesportret van de diepe band tussen mens en hond. 

Regie: Heddy Honigmann

Don't Be a Dick About It

Peter en Matthew hebben allebei rood haar, groeien op bij hun ouders, zijn dol op elkaar en vliegen elkaar voortdurend in de haren. Peter is geobsedeerd door het televisieprogramma Survivor, waarvan hij de eliminatierondes elke dag naspeelt. Zijn jongere broer Matthew heeft een extreme angst voor honden en probeert daar vanaf te komen.

De camera volgt de twee liefdevol in hun dagelijkse leven. Ze accepteren elkaars tekortkomingen, maar maken ze net zo gemakkelijk belachelijk. Toch blijft door alles heen de onvoorwaardelijke liefde voor elkaar voelbaar. 

Regie: Benjamin Mullinkosson

Traag naar de hemel

De afstudeerfilm Traag naar de hemel gaat over drie Belgische hoogbejaarde Zusters Norbertienen. Ze bereiden zich in hun klooster voor op de feestdagen in de decembermaand. Samen met hun dwergkeesje Skippy wonen ze in de abdij waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan.

Vroeger bewoonden tientallen Zusters het grote klooster, maar nu zijn ze nog maar met z’n drieën. Voor de gepensioneerde dames is een kaartje leggen, een biertje bij de lunch en een soap kijken op tv net zo gewoon als bidden of uit de Bijbel lezen.

Regie: Marlies Smeenge

De wereld aan je voeten

De documentaire De wereld aan je voeten speelt zich af op een cruciaal moment in ieders leven. Op je achttiende zwaai je je jeugd gedag; een nieuw leven tegemoet. Michiel van Erp volgt aan aantal Utrechtse kinderen van 2010 tot en met 2018, het jaar dat ze 18 werden. Welke gebeurtenissen in hun leven maken hen tot de persoon die ze nu zijn?

Terugkijkend op levensbepalende gebeurtenissen maken de hoofdpersonen de balans op. De wereld aan je voeten is een uniek document van herkenbare, maar ook enorm verschillende huiselijke situaties, met de stad Utrecht als gemeenschappelijke deler.

Regie: Michiel van Erp

Anita's roedel

Anita en haar zeventien honden vormen een gezellige familie. In Anita's roedel volgt Marlies Smeenge deze dierenvriend en fokker terwijl ze toeleeft naar de bevalling van haar dalmatiër Raven. 

Anita de Boer fokt al jarenlang honden, met name dalmatiërs, en is gek op haar leven met de 'beesjes'. Filmmaker Marlies Smeenge volgt haar om te onderzoeken hoe het nu kan dat mensen zoveel voor hun dier(en) over hebben. 'Anita is een fokker die de eerste drie weken na de bevalling van een hond naast de pups slaapt om te checken of er geen een in de verdrukking ligt,’ vertelt Marlies in ons interview

Regie: Marlies Smeenge

Heilig boontje

Merle (8) woont in een piepklein dorp, helemaal in het zuiden van Nederland. Over een paar weken doet ze haar eerste heilige communie in de kerk. Net als haar ouders, opa's en oma's ooit hebben gedaan.

In de Zapp Echt Gebeurd-docu Heilig Boontje kijkt Merle uit naar de mooie kleren en cadeaus die ze zal krijgen voor haar communiefeest, maar weet nog niet wat ze moet denken van wat de godsdienstjuf op school vertelt over Jezus. Bijvoorbeeld dat hij door het eten van de hostie heel dichtbij je komt. In gesprekken met opa, papa en haar klasgenoten probeert ze erachter te komen hoe dat eigenlijk werkt. Verandert er echt iets wanneer Merle straks de gezegende hostie eet? 

Regie: Eva Nijsten

Omhoog

In Omhoog brengen jonge makers Evelyne Dockx en Tom Verstappen de verhalen van Melinda, Ali, Youran en Mohamed in beeld. De één droomt van een carrière als sterrenchef, de ander van een betere buurt.

Ze wonen alle vier in de Antwerpse sociale woonwijk Luchtbal. Een plek waar mensen elke dag de lift omhoog nemen richting een appartement, maar waar mensen dromen om ook in het leven een verdieping hoger te gaan.

In ons interview vertelt Evelyne: 'We wilden de multiculturele samenleving in de kijker zetten zonder het keihard te benadrukken of expliciet te benoemen.' 

Regie: Evelyne Dockx en Tom Verstappen