Op woensdag 19 april is het de Nationale dag tegen het pesten. Hier vind je verschillende waargebeurde verhalen van kinderen die gepest zijn. Wat doet pesten met hen en hoe kunnen we ervoor zorgen dat pesten stopt?

Gepest: Justin

Justin is 10 jaar. Hij wordt gepest door klasgenootjes. Hij is een keer met een springtouw om zijn hoofd aan het klimrek gebonden en bespuugd. Justin denkt dat het komt omdat hij een 'zacht veertje' is, maar daar heeft hij schoon genoeg van.

Zwart-Wit

Jason (12) zit in groep 8 en werd vroeger gepest op school. Sommige kinderen vinden hem raar omdat hij anders is. Hij houdt niet van voetballen maar juist van dansen en zingen. Hij ziet zijn klas als een schaakspel: de witten zijn z'n vrienden en de zwarte stukken zijn de vijand. Hij besluit een liedje over zijn gevoelens te schrijven en hoopt dat de klas hem daardoor gaat begrijpen.

Gepest: Lwiza

Lwiza is 12 jaar en zit in groep acht. De hele lagere school is ze gepest. Eerst omdat ze te dik zou zijn, nu ook omdat ze pukkels heeft. Ze heeft inmiddels wel een idee hoe je kunt voorkomen dat je gepest wordt. Zal dit haar helpen op de middelbare school? Regisseur Frans Bromet vraagt door en geeft de camera aan Lwiza.

Kiloknallers: Pesten sucks en andere feiten

Dikke olifant', 'dikke baviaan', 'dikzak': pesten sucks. Hoe ga je er mee om en hoe krijg je meer zelfvertrouwen? Lieke geeft Naomi goed advies, Nick is jarig en Mo moet naar een woedecursus maar ziet dat totaal niet zitten.

Over de streep

Documentaire over de belevingswereld van scholieren op de middelbare school. Voor deze film gingen vijfenzeventig leerlingen van het Amsterdamse IJburgcollege een bijzondere uitdaging aan: Challenge Day. Een grensverleggende methode uit Amerika, die onder andere wordt ingezet om pesten op scholen tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. Door spelletjes af te wisselen met serieuze gesprekken, worden leerlingen uitgedaagd om verborgen gevoelens naar elkaar uit te spreken. Centrale vraag: wat weten we nu eigenlijk van elkaar? Vrij weinig, is de constatering. Leerlingen durven tijdens Challenge Day emoties en ervaringen met hun medescholieren te delen, waar ze nog nooit met iemand over hebben gesproken. Niet gemakkelijk, maar ze merken al snel dat ze niet alleen staan. Niet meer. 

Beluister ook deze podcasts over pesten