Commercieel opportunisme

Dinsdag 14 februari is het Valentijnsdag. Steeds minder mensen beschouwen deze dag echter nog daadwerkelijk als de 'dag van de liefde'. Deze feestdag dient tegenwoordig namelijk vooral een commercieel doel. Daarom tippen wij hieronder enkele mooie documentaires over commercieel opportunisme.

Kaffeefahrt ins Krematorium

De welbespraakte Schumacher heeft het familiebedrijf, opgezet door zijn grootvader, uitgebouwd tot een goedlopende zaak met zo'n 3500 lijken per jaar. Alleen verbranden of begraven is niet meer van deze tijd. Op de website is een hoekje voor rouwchat en belangstellenden kunnen mee op een 'Kaffeefarht', een reisje naar een van de (goedkopere) crematoria net over de grens in Nederland om daar hun licht op te steken over hun toekomstige uitvaart.

I Love Venice

Venetië verandert door toerisme steeds meer in een pretpark, terwijl bewoners blijven vechten voor hun Venetië. Hoe is het om te leven in een stad die niet meer van jou is? De documentaire I love Venice laat de wereld van de bewoners zien. Zij vrezen dat hun stad transformeert in een pretpark. Maar hun stem wordt niet gehoord, de gemeente wil zelfs nog meer toeristen aantrekken. Meer toerisme betekent immers meer geld. Sinds kort hebben de bewoners zich verenigd in actiegroepen om op theatrale wijze te vechten voor het behoud van hun gemeenschap.