X jaar na dato

X jaar na dato

In X jaar na dato blikt Chris Kijne samen met de hoofdpersoon én de maker terug op een documentaire die in de afgelopen 10 jaar is gemaakt. Centraal staat de vraag hoe regisseur en hoofdpersoon zich tot elkaar verhielden en wat voor impact de documentaire onder andere op het leven van de hoofdpersoon heeft gehad.

Aflevering 10 - 1 jaar na dato

Chris Kijne blikt terug op de documentaire ‘The Only Son’ (BOS, 2013) met regisseur Simonka de Jong en hoofdpersoon Pema Gyalsten Gurung.

"I’m still hoping for a miracle", zegt Pema, de hoofdpersoon van The Only Son, aan het einde van de documentaire. De Tibetaanse Pema moest tegen het einde van zijn studie in Nederland kiezen tussen een toekomst in het moderne Westen, of een terugkeer naar zijn geboortedorp in de Himalaya om voor zijn ouders te zorgen. In deze aflevering van X jaar na dato horen we onder andere of dat wonder geschiedde, hoe het dilemma opgelost is en welke rol de documentaire hierin heeft gespeeld.
 

Aflevering 9 - 2 jaar na dato

Chris Kijne blikt terug op de documentaire ‘De man met 100 kinderen’ (NCRV, 2012) met regisseur Vuk Janic en hoofdpersoon Ed Houben.

Ed Houben is toeristengids in Maastricht - en zaaddonor. Hij heeft al meer dan 100 kinderen verwekt. Hoe waren de reacties in zijn omgeving op de film, en wat vindt hij van het portret dat de film van hem schetst? En spreken toeristen die hij rondleidt hem wel eens aan op deze andere kant van hem?
 

Aflevering 8 - 3 jaar na dato

Chris Kijne blikt terug op de documentaire ‘Lost Boys’ (EO, 2011) met regisseur Margit Balogh en hoofdpersoon Demo.

Het drieluik Lost van Margit Balogh riep veel reacties op. Het gaf een treurig beeld van Jeugdzorg, als een slecht bereikbare en weinig effectieve organisatie. Met Demo, een van de hoofdpersonen uit Lost Boys, is het gelukkig behoorlijk goed gekomen. De documentaire heeft voor hem een positief effect gehad.
 

Aflevering 7 - 4 jaar na dato

Chris Kijne praat met regisseur Roy Dames en met Jos en Jantje, twee van de hoofdpersonen uit ‘Foute vrienden’ (NTR, 2010).

Foute vrienden is cult geworden, zegt Jos, een van de hoofdpersonen uit deze documentaire. Studentenverenigingen vragen hem nog regelmatig om bij een vertoning van de documentaire vragen te beantwoorden. Ook herkennen mensen hem af en toe op straat. Jantje, een van de andere hoofdpersonen, is na de documentaire een ander mens geworden. Hij is veel rustiger nu, vertelt hij, en vindt het daarom moeilijk om nog naar de documentaire te kijken.

Aflevering 6 - 5 jaar na dato

Chris Kijne praat met regisseurs Huib Schoonhoven en Karen Kuiper en met hoofdpersonen Herman en Martha Kok over ‘De Kleine Oorlog van boer Kok’ (HUMAN, 2009).

De regisseurs hebben Herman Kok en zijn gezin gevolgd sinds 1995 in hun strijd voor het behoud van hun biologisch-dynamische veeteeltbedrijf. Vijftien jaar lang was niemand geïnteresseerd in de film, tot de Human overstag ging. Nog nooit kregen ze zoveel reacties op een documentaire. En de familie Kok heeft de strijdbijl nog altijd niet begraven.
 

Aflevering 5 - 6 jaar na dato

Chris Kijne praat met hoofdpersoon Egbert Stellink en makers Juul Bovenberg en Anke Teunissen over ‘Nestblijvers’ (IKON, 2008).

Nestblijvers is een documentaire over mensen die altijd in hun ouderlijk huis zijn blijven wonen. Hoofdpersoon Egbert Stellink was tijdens de opnames van de documentaire al tachtig, maar nog steeds kwiek genoeg om aan een interview mee te werken.
 

Aflevering 4 - 7 jaar na dato

Chris Kijne blikt met regisseur Eline Flipse en de hoofdpersonen Geert en Jacco Jeelof terug op de documentaire Thuisfront (IKON).

Vanaf 1 januari doen 100 Nederlandse militairen mee aan de nieuwe missie naar Afghanistan. Naar aanleiding daarvan vertoont NPO Doc in de vierde aflevering van X jaar na dato de documentaire Thuisfront (IKON, 2007). Hierin portretteerde regisseur Eline Flipse familieleden van militairen die deelnamen aan de ISAF-missie in de Afghaanse provincie Uruzgan. Ze volgde hen tijdens hun dagelijks leven en in hun contacten met de uitgezonden militairen. Jacco Jeelof nam destijds deel aan de ISAF-missie. Zijn ouders waren in eerste instantie niet blij met zijn keuze voor het leger, maar Jacco is nu nog steeds militair. Kort voor ons gesprek kwam hij terug uit Oeganda, waar hij was uitgezonden in het kader van de ACOTA-missie.
 

Aflevering 3 - 8 jaar na dato

Chris Kijne praat met hoofdpersoon Duncan Stutterheim en regisseur Carin Goeijers over God is my DJ (IKON, 2006)

Deze documentaire volgt Duncan Stutterheim in de aanloop naar Sensation White 2005, een dance feest waarbij alle bezoekers geacht worden in het wit te komen. De film laat gevoelige kanten zien van Duncan, maar zet hem ook neer als licht ontvlambaar, tomeloos ambitieus en niet altijd vriendelijk. De reacties op de film waren gemengd. Het bedrijf ID&T won in de jaren na het uitkomen van de film verscheidene prijzen voor het event Sensation White, dat inmiddels jaarlijks in 21 landen wordt gehouden. Het bedrijf is inmiddels grotendeels in Amerikaanse handen.
 

Kijk terug: Aflevering 2 - 9 jaar na dato

Chris Kijne praat met Margot Verkaik, hoofdpersoon uit Villa Vluchteling en regisseur Nousjka Thomas, (NCRV Dokument, 2005)

In Villa Vluchteling is te zien hoe Margot Verkaik en haar gezin zich ontfermen over de Angolese vluchteling Santana. Hoewel Verkaik meer positieve dan negatieve reacties kreeg vond ze het achteraf gezien vanwege de nasleep een vervelende ervaring om mee te werken aan de documentaire. Regisseur Nousjka Thomas heeft er steeds meer moeite mee om mensen te vragen mee te werken aan een documentaire. Met Santana gaat het gelukkig goed. Hij woont weer in Angola maar komt af en toe op bezoek.
 

Kijk terug: Aflevering 1 - 10 jaar na dato

Chris Kijne praat met voormalig VN-gezant Jan Pronk en regisseur Shuchen Tan naar aanleiding van Dagboek van een VN-diplomaat (VPRO, Tegenlicht, 2004)

Na lang geen reactie gekregen te hebben op haar verzoek aan de VN om Jan Pronk te mogen volgen bij zijn werk als VN-gezant in Soedan, kreeg regisseur Shuchen Tan ineens bericht: of ze de volgende dag zich kon komen melden in Khartoem. Hals over kop vertrok ze met een cameraman en geluidsman. Een paar dagen later ontmoette ze Pronk voor het eerst, in een klein Soedanees dorp waar nauwelijks eten en geen bedden waren. Tijd om duidelijke afspraken te maken over wat ze wel en niet mochten filmen, was er niet. Maar Pronk gaf haar veel ruimte bij een van de meest complexe en gevoelige opdrachten van zijn leven, omdat hij vond dat het conflict in Soedan veel te weinig aandacht kreeg.


Bekijk alle afleveringen