Genomineerden Nederlands Film Festival 2018

De films die zijn genomineerd voor een Gouden Kalf zijn bekend! Welke film mag volgens jou een prijs in de wacht slepen? Bekijk hieronder enkele genomineerde documentaires, zoals 'Instant Dreams' en 'Alicia' of zet de komende uitzendingen vast in je agenda.

Beste korte documentaire

Piet is weg

De documentaire Piet is weg vertelt het verhaal van de in 1987 op Texel vermist geraakte Piet Beentjes. Toos Beentjes heeft 30 jaar lang wanhopig geprobeerd de waarheid achter de raadselachtige verdwijning van haar homoseksuele broer te achterhalen. Tevergeefs. De politie zag geen reden voor onderzoek: "Hij spoelt wel aan. En anders vinden de toeristen hem wel." De film vertelt het verhaal van voor én na de verdwijning.

The Atomic Soldiers

'The Atomic Soldiers' vertelt het verhaal van atoomveteranen die als proefkonijnen rond de testlocaties van de bommen werden gezet. Hun geheimhoudingscontract weerhield ze voor lange tijd over hun ervaring te praten. De Nederlandse regisseur Morgan Knibbe spoorde ze op om ze hun verhaal op camera te laten doen.

Tijd en tij

‘tijd en tij’ is een cinematografisch essay dat tot stilte maant.
Langs de Noordzeekust volgt filmmaakster Marleen van der Werf de getijden van de wind. Tijdloze natuurobservaties weerspiegelen een confrontatie met het verstillende landschap.

Beste muziek

Instant Dreams

In 1948 lanceert dr. Edwin Land de eerste Polaroidcamera. Tachtig jaar later wordt de laatste fabriek waar nog Polaroids worden gemaakt, opgekocht door een aantal liefhebbers. Instant Dreams benadert vanuit verschillende perspectieven de betekenis van Polaroid. Zo probeert scheikundige Stephen Herchen de chemische formule van de Polaroid te achterhalen. De Duitse kunstenares Stefanie Schneider gebruikt voor een fotoshoot in de Californische woestijn verlopen Polaroids die ze in een koelkast bewaart.

 

 

Beste lange documentaire

Alicia

Alicia is één jaar oud als ze uit huis wordt geplaatst. Via een pleeggezin komt ze op vijfjarige leeftijd terecht in een kindertehuis en als ze negen is zit ze daar nog steeds, in afwachting van plaatsing bij een nieuw gezin. Wat doet het met je als je opgroeit in kindertehuizen, jaar in jaar uit hopend op een plek in een pleeggezin? Wie beslist er over Alicia's lot en toekomst? Een onderhuids portret van binnenuit.

Liefde is aardappelen

Na een sterfgeval in de familie treft filmmaakster Aliona van der Horst tijdens het opruimen van haar moeders geboortehuis op het Russische platteland allerlei foto's en brieven aan waarachter een donkere geschiedenis schuilgaat. Liefde is aardappelen vertelt deze geschiedenis en toont een ontroerend en aangrijpend verhaal over hoe haar Russische boerenfamilie vele dramatische gebeurtenissen meemaakte onder het Stalinbewind. 

Bewaren - Of hoe te leven?

 Zolang ze zich kan herinneren bewaart Digna Sinke van alles, variërend van suikerzakjes tot oude kranten. Samen met haar moeder (92) probeert ze te achterhalen waar die behoefte vandaan komt. Waarom bewaren we dingen, wat zit daarachter? Zijn we beter af als we niets meer fysiek bewaren en alles alleen in de cloud te vinden is? Sinke gaat ook op zoek naar de nieuwe mens, bij wie het niet meer om materie gaat, maar om ervaringen: digitale nomaden en minimalisten die alleen nog een paspoort, bankpasje, laptop en telefoon bezitten.

 

The Bastard

Stel je voor dat je op een dag gebeld wordt door een man uit Ethiopie die beweert dat hij je halfbroer is. In The Bastard zien we hoe Daniel uit Addis Abeba na decennia stilte contact zoekt met zijn Friese broer en vader. Daniel koestert wrok richting zijn vader en hunkert naar erkenning, maar de gepensioneerde vader wil er niets van weten. De DNA-test levert echter onontkoombaar bewijs en de twee blijken meer op elkaar te lijken dan ze zelf willen toegeven. 

The Long Season

In Libanon leven momenteel zo’n 1,2 miljoen Syriërs. Veel tentenkampen, met soms niet meer dan honderd mensen, staan in de Begaa Vallei tussen Damascus en Beiroet. In The Long Season leven we mee met het leven van de bewoners van één van die tentenkamp. Alle kampbewoners worden voortdurend geconfronteerd met het dilemma: terugkeren of blijven?