Wat is The Why Foundation?

Een interview met Mette Hoffmann Meyer

, Wieneke van Koppen

Deze maand worden er verschillende documentaires uitgezonden in het kader van de reeks Why Slavery, zoals American Jail, Maid in Hell en Selling Children, maar ook A Woman Captured en I was a Yazidi Slave. Deze films zijn afkomstig van The Why Foundation. Wat is dit voor organisatie? En hoe is deze reeks tot stand gekomen? CEO Mette Hofmann Meyer van The Why Foundation vertelt ons meer over vanuit haar kantoor in Kopenhagen.

Grote problemen op de kaart zetten

Tijdens een filmfestival in 2004 zaten Mette Hofmann Meyer (toen werkzaam bij de Deense omroep Danmarks Radio), Nick Fraser (BBC) en andere eindredacteuren van internationale omroepen met elkaar om tafel. ‘We wilden problemen als slavernij en democratie op de kaart zetten op een globaal niveau. We dachten aan een soort global awareness campaign. Dit besloten we samen te doen: afzonderlijke omroepen kunnen zo’n project niet betalen, maar als we op internationaal niveau samenwerken is het wel mogelijk. Eigenlijk willen wij een soort Rode Kruis van de media worden. We geloven in de kracht van storytelling en vinden dat iedereen recht heeft op informatie. Goede verhalen kunnen een maatschappij veranderen.’ Inmiddels werken behalve de Deense omroep DR en de Britse BBC ook de Finse, Duitse, Canadese, Noorse, Japanse en Nederlandse omroep met The Why Foundation.

De eerste serie: Why Democracy

The Why Foundation besluit rond welk thema een evenement gelanceerd wordt. In 2007 was de eerste klaar, 'Why Democracy'. Tien documentaires over democratie hoorden bij deze serie en werden in 48 landen uitgezonden en vertoond. The Why Foundation won zowel een Emmy als een Oscar. Als CEO zorgt Mette ervoor dat de films overal komen, ook in landen waar mensenrechten wel eens geschonden worden. ‘De behoefte aan films over mensenrechten is groot. 1,1 miljard mensen ter wereld kunnen niet lezen en schrijven en meer dan de helft van de wereld heeft geen goede toegang tot het internet. Wij zorgen ervoor dat films bij mensen terecht komen, door ze te vertalen en lokale partners en omroepen te zoeken.’ 

Obama en Why Slavery

Na 'Why Democracy' volgden onder andere 'Why Poverty' en 'Why Women'? Inmiddels is ook de serie 'Why Slavery' afgerond. ‘Toen we 'Why Poverty' lanceerden bij de VN, kregen we toegang tot de Clinton Conference. Hier sprak Obama tegenover Gates en Goldman Sachs gedurende veertig minuten over slavernij. Als hij daar zo lang over kan praten, is de slavernij nog veel erger dan we dachten. Natuurlijk heb ik in het verleden films gezien over mensenhandel en kinderuitbuiting, maar dat het zo systematisch was, wist ik niet. Het is beangstigend hoe het werkt en het gaat om meer mensen dan ik mij ooit had voorgesteld. Iemands vrijheid afpakken is een afschuwelijke mensenrechtenschending. We besloten toen snel dat dit een goed nieuw thema was en pitchten het onder andere bij IDFA.’

Vanaf dat moment sturen makers hun plannen naar The Why Foundation. ‘We werken met zowel lokale filmmakers als met filmmakers die voor hun documentaire juist de grens over gaan. Zo hebben we de Deense Camilla Nielsson 'The Democrats' laten maken in Zimbabwe. Het was onmogelijk geweest om deze film te laten maken door iemand uit Zimbabwe.’

Toekomst

Momenteel is The Why Foundation bezig met het volgende thema ‘Why Plastic’. ‘We zitten nu in de researchfase voor deze serie.’ Mette ziet de toekomst enthousiast tegemoet. ‘Ik vind het fantastisch dat onze films dialoog en begrip creëren voor thema’s die normaal weinig aandacht krijgen. Zo tekende ik vandaag een contract met de Oekraïense omroep, dat is voor het eerst dat ze onafhankelijke filmmakers een kans geven en onlangs werd er een film over homorechten in de Filipijnen vertoond. Dat is zo belangrijk.’ Worden die films dan niet gecensureerd? ‘Ja, in Arabische landen halen ze het naakt wel eens uit de documentaire. Natuurlijk zijn wij geen voorstander van censuur, maar wij zijn wel blij dat ze de film dan in ieder geval vertonen en het gesprek op gang komt. Dat gesprek op gang brengen door een goed verhaal, is ons doel.’