Elise en Soufyan kennen elkaar van de UvA waar ze culturele antropologie studeerden. Tegenwoordig werkt Soufyan als manager bij een high end-sneakermerk en Elise dook de Braziliaanse favela’s in voor haar documentaire Inside the Mind of Favela Funk. Wanneer ik ze vraag hoe ze op dit documentaire-idee kwamen, lichten hun ogen op. Het onderwerp gaat ze aan het hart. Elise: ‘In de favela’s zijn veel jongeren zo arm dat ze soms niet eens een zorgverzekering hebben, maar ze kopen wel merkkleding en Johnnie Walker-whisky. Gezien worden door anderen en je waardig voelen, is blijkbaar belangrijker dan een betrouwbare zorgverzekering. Ik zag paralellen met Soufyans bacheloronderzoek naar jongeren in Amsterdam-West.’ Soufyan komt zelf uit West en vertelt: ‘Ik vroeg mij al tijden af waarom gestigmatiseerde jongeren die op papier niks hebben, met de duurste kleding lopen. Toen mijn zusje een jaar of vijftien was, werkte ze maanden bij de Albert Heijn voor een Burberry-jas. Bij dat merk denkt Elise aan dames van middelbare leeftijd op de tennisclub, maar verschillende Marokkaans-Nederlandse jongeren geven er gerust al hun zuurverdiende vakkenvullerscenten aan uit. Toen Elise vroeg of ik hier ook een film over wilde maken en we op één lijn bleken te zitten, zijn we gelijk van start gegaan.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?