Hoewel Hemel niet van de oorlogsretoriek houdt zoals in Bikes vs Cars, ziet hij het wel gebeuren dat het aantal auto’s in de toekomst drastisch vermindert. ‘’Niet door klimaatverandering, maar eerder door vergrijzing. Door die vergrijzing zullen de suburbs als eerste krimpen en daar zijn de auto’s het hardste nodig. In stadscentra is de noodzaak van de auto minder groot. Een andere trend is de feminisering van grote steden: vrouwelijke burgemeesters en vrouwen in stedelijke besturen zullen zorgen voor een groenere koers.’’ Hemel illustreert dat met een paar voorbeelden. ‘’In Dubai sprak ik vorig jaar op een congres van de auto-industrie. Daar waren alléén maar mannen. In de documentaire zie je vooral vrouwen als het gaat om fietsen en mannen als het gaat om auto’s. Neem burgemeester Rob Ford in Toronto: dat is een man die fietsers haat en partij trekt voor suburbanisatie en autosteden. Ooit, voor de emancipatieslag, bleven vrouwen thuis in groene voorsteden en gingen mannen als forenzen naar de stad met hun auto’s. Nu forenzen ze allebei, naar de stad waar het werk is. Steeds meer vrouwen kiezen voor de stad, maar ze verlangen dan wel dat die stad groener en leefbaarder wordt. In Tokio, Parijs en Kopenhagen zie je dat vrouwelijke burgemeesters duurzame revoluties ontketenen. In Bikes vs Cars wordt de fietsrevolutie in Sao Paolo geleid door vrouwen. Dit onderwerp is deels een gendervraagstuk.’’
De fiets kan samen met het openbaar vervoer de kern uitmaken van de vervoerssystemen van steden van de toekomst volgens Hemel, maar alleen op voorwaarde dat die steden zeer compact gebouwd worden. ‘’Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want liefhebbers van groene, leefbare steden willen vaak geen hoogbouw. In Oost-Azië hebben ze geen probleem met liften, maar in Europese steden wel.’’ In Londen is hoogbouw aan een ware opmars bezig, maar veel inwoners verzetten zich ertegen. China doet het eigenlijk veel beter. Wij verslonzen ons stedelijk groen, maar in China wordt juist veel aandacht besteed aan parken en plantsoenen. Daar is het vergroeningsprogramma steeds meer onderdeel van het bouwplan.’’