Overal ter wereld staan ouders vanwege verschillende redenen hun kinderen af. Wat komt erbij kijken en wat zijn de gevolgen voor de kinderen, de adoptieouders én de biologische ouders?

Een nieuw gezin

In Poetins weeskinderen (Sarah McCarthy, VPRO, 2012) zien we de stappen van de Amerikaanse familie Diaz op pad naar gezinsuitbreiding. Ze hebben een biologische dochter, Cami (14) en besluiten een vijfjarige jongenstweeling en een elfjarig meisje uit Rusland te adopteren. Los van de taalproblemen van de kinderen zijn er ook cultuurproblemen. De ouders van de kinderen huren ontwikkelingspsychologen in om binding en hechting tussen de gezinsleden te bevorderen. Lukt het de psychologen om hechte banden in de familie Diaz te creëren?

Hartenwens (2010)

In de dunbevolkte staat New Mexico plaatst het Children, Youth and Families Department (CYFD) jaarlijks drieduizend kinderen in de pleegzorg die door verwaarlozing of geweld of bij hun ouders zijn weggehaald. Baby’s en jonge kinderen zijn vaak gewild als adoptiekind, maar deze kinderen zijn door hun leeftijd en achtergrond minder gewenst. Filmmaker Hans Heijnen volgt diverse activiteiten van deze organisatie en ontmoet Derrick, Erika, Jannae en Eli die via de Hearts Gallery geadopteerd zijn.

Is adoptie de beste oplossing?

De documentaire Mercy Mercy (VPRO, 2012) heeft in het verleden veel stof doen opwaaien, wegens de misstanden in de Ethiopische adoptie-industrie, die in deze documentaire aan het licht kwamen. In de documentaire adopteert een Deens echtpaar via een adoptiebureau twee Ethiopische kinderen van HIV-besmette ouders. De biologische ouders worden verscheurd door twijfel en verdriet maar krijgen te horen dat dit de beste keus is voor hun kinderen. Het Deense echtpaar is in eerste instantie dolgelukkig, maar de kinderen blijken niet te kunnen aarden in Denemarken.

Een ontmoeting in Zuid-Korea

De talentvolle harpiste Lavinia Meijer timmert hard aan de weg en staat op podia over de hele wereld. Wanneer ze uitgenodigd wordt om op te treden in Zuid-Korea, haar geboortegrond, besluit ze hierop in te gaan. In Spelen voor het verleden (NCRV, 2011) is de kijker getuige van de reis van Meijer naar Zuid-Korea. In de voorbereiding op het optreden zoekt haar biologische vader contact met haar. Ze worstelt met ambigue gevoelens en twijfelt of het verstandig is om hem te ontmoeten. Zullen ze elkaar weer zien?