Omroepen

Heb je een documentaireplan voor NPO 2 of NPO 3? Lees hier welke omroepen je kunt benaderen en hoe de documentaire-redacties van deze omroepen zichzelf profileren.

BNNVARA

BNNVARA maakt maatschappelijk betrokken en journalistiek documentaires voor een breed publiek. We hebben speciale interesse voor onderwerpen waarin kijkers zich kunnen herkennen en hoofdpersonen waarmee ze zich kunnen identificeren. In de meeste gevallen is dat een Nederlands onderwerp of een Nederlandse hoofdpersoon. Ook documentaires die het maatschappelijk debat op gang brengen, belangrijke onderwerpen agenderen of jongerenthema’s belichten hebben onze bijzondere aandacht.

Ideeën of filmplannen kun je mailen naar: sjoerd.van.den.broek@bnnvara.nl

VPRO

SIGNATUUR VPRO 2DOC (INTERNATIONALE) COPRODUCTIES: Eigenzinnig, vrijzinnig, urgent en relevant in onderwerp, toon, vorm en makerschap.

VPRO Documentaires zoeken letterlijk en figuurlijk de grenzen op en willen de wereld zowel duiden, tonen als laten ervaren. De films werpen een nieuw perspectief op Nederland en de wereld en bieden nuance en verdieping in het maatschappelijk debat. 

We gaan daarbij uit van de visie of fascinatie van de maker en niet zozeer van een onderwerp. Het zijn filmische verhalen gemonteerd in het ritme van televisie. In scenes verteld en in vorm meer meebelevend dan beschouwend of reflecterend van aanpak. Onze documentaires gaan in première op festivals als IDFA, Sundance, Berlijn, SXSW, Toronto en winnen wereldwijd prestigieuze prijzen als Prix Europa, Prix Italia, The Peabody, Bafta en worden genomineerd voor de Oscars.

De VPRO heeft met haar documentairebeleid 5 specifieke ambities:

  1. Agendazettende impactfilms, voor prime time, met een meer journalistieke aanpak.

Met makers als Sunny Bergman (Zwart als roet en Wit is ook een kleur over hedendaags racisme), Hans Pool (De jacht op de match over of we wel of niet ons DNA moeten afstaan), Geertjan Lassche (Brommers kiek’n over de plattelandsjeugd in Oost-Nederland), Maasja Ooms (Alicia over een meisje van 12 jaar dat opgroeit in kindertehuizen en jaren wacht op een plekje in een pleeggezin)

  1. Ontwikkelen van een nieuw genre filmische documentaire series.

Met als inspirerend voorbeeld de Amerikaanse serie O.J - Made in America

  1. Ruimte voor Nederlands auteurschap, vorm, experiment en innovatie in vertelvormen.

Met makers als Ester Gould (A Strange Love Affair with Ego), Renzo Martens (Enjoy Poverty en Het Gentrificatie Project),Barbara Visser (The End of Fear)en Bregtje van der Haak (Ubiquity).

  1. Stimuleren van de ontwikkeling van Nederlands talent.

Eerste of tweede lange films van jonge makers, zoals Guido Hendrikx (Stranger in Paradise, openingsfilm IDFA 2016) en Morgan Knibbe (Those Who Feel The Fire Burning)

  1. Partner zijn in internationale festivalfilms, prestigieus en vaak prijswinnend.

Met films als The Queen of Versailles, Armadillo, Sour Grapes, Vivan las Antipodas, Kings of Pastry, The Cleaners.

Hoofd Documentaire / Eindredactie: Barbara Truyen
Senior (eind)redacteur: Petra Vermeulen
Producers: Brigit Dopheide, Nicoline Tania, Denise Neering-McArthur

Contactgegevens:
VPRO Documentaire, Postbus 11, 1200 JC Hilversum, 035 – 6712102 / e-mailadres docs@vpro.nl
t.a.v. P. Vermeulen: voor vragen, reacties en voorstellen voor 2doc-documentaires (max. één A4)

HUMAN

Hoe worden we een beter mens? Hoe worden we een betere samenleving? Human onderscheidt zich met voornamelijk in Nederland spelende actueel-urgente documentaires, gericht op persoonlijke en maatschappelijke impact. Daarbij richt Human als apirant-omroep zich naast documentaires voor 2Doc zich in het bijzonder op de ontwikkeling van verhalende documentaire-series en webdocs.

In de documentaires van Human zien we hoe in het alledaagse leven mensen de onzekerheden van het bestaan te lijf gaan. Weerbaar en veerkrachtig proberen zij vorm te geven aan hun deelname aan de samenleving. Mensen die geconfronteerd worden met persoonlijke en maatschappelijke dilemma’s. Veelal gaat het om burgers die actief participeren in de samenleving en daarvoor het nodige moeten overwinnen. Gekozen wordt voor arena’s waarin de kernwaarden van Human onder spanning staan: zelfbeschikking, verantwoordelijkheid, tolerantie, empathie, rechtvaardigheid en levenskunst. In de meeste gevallen worden deze processen over een lange periode gevolgd. In toenemende mate concentreert Human zich op een beperkt aantal overkoepelende thema’s zoals sociale armoede, actief burgerschap, menswaardige zorg, identiteit.

Een crossmediale aanpak inclusief een impactstrategie maakt onderdeel uit van ieder project. Human is een netwerkorganisatie en maakt in belangrijke mate gebruik van de kennis, die in het humanistische en daarmee verwante maatschappelijke netwerk voorhanden is. De vertoningen, debatten en onderwijsprojecten die na uitzending worden georganiseerd, zorgen voor een aantoonbare versterking van de maatschappelijke impact. De crossmediale strategie wordt ontwikkeld in samenwerking met Humans online-redactie.

“Verhalen zijn in staat ons deelgenoot te maken van ervaringen die doorgaans, letterlijk en figuurlijk, ver van ons bed liggen. We raken betrokken bij de personages door met ze mee te leven, maar kunnen tegelijkertijd, belangeloos als we zijn, zonder vooringenomenheid naar hen kijken. En omdat er ook geen druk tot handelen is - het is immers maar een verhaal - kunnen we als toeschouwers de tijd nemen om te reflecteren op de omstandigheden en de emoties die worden opgeroepen. Verhalen appelleren tegelijkertijd aan onze empathie én aan onze distantie. Ze geven ons volop de gelegenheid onze morele percepties te 'oefenen'. Zo dragen verhalen bij aan het verwerven van inzicht en zelfkennis.” - Martha Nussbaum

Ideeën of filmplannen kun je mailen naar: pers@human.nl

AVROTROS

AVROTROS is een onafhankelijke en maatschappelijk betrokken omroep die Nederland verrijkt en verbindt. AVROTROS wil innovatieve en kwalitatief hoogwaardige programma's maken die toegankelijk zijn voor een breed publiek. Een van de idealen die AVROTROS nastreeft is het stimuleren van de kunst- en cultuurbeleving in Nederland. In dat kader past de documentaire-rubriek Close Up (sinds 1994 wekelijks bij de NPO te zien) waarin wij documentaires uitzenden over kunstenaars uit binnen- en buitenland. Close Up documentaires kenmerken zich door een goed verteld verhaal en zijn filmisch van hoogwaardige kwaliteit.

Ideeën of filmplannen kun je mailen naar: closeup@avrotros.nl

EO

De drie onderscheiden documentairelabels van de EO streven naar de hoogst mogelijke cinematografische kwaliteit voor urgente en relevante verhalen, die mensen in beweging brengen.

EO-docs zoekt haar onderwerpen in een 3-tal velden: mensen in nood, duurzaamheid/milieu en geloof/geloofsgenoten. De onderwerpen worden benaderd vanuit een ‘dichtbij mensen’ perspectief waarbij het onderwerp “bevraagd/onderzocht” wordt op christelijke thema’s als (naasten-)liefde, barmhartigheid en rechtvaardigheid.

IKONdocs wil bruggen bouwen tussen christenen, mensen met andere religies en niet-gelovigen met creatieve documentaires over hedendaagse sociale en morele kwesties. IKONdocs films analyseren en stellen vragen bij ontwikkelingen op het gebied van culturele en religieuze diversiteit, mensenrechten en sociale rechtvaardigheid, en morele implicaties van technische ontwikkelingen.

Jdoc focust op het Jodendom in de breedste zin: cultureel, historisch en religieus. Rode draad daarbij vormt de bijdrage van Joden aan de ontwikkeling van de samenleving.

NTR

De NTR brengt documentaires op velerlei gebied onder de noemer Het Uur van de Wolf, 2Doc, 3Doc en Teledoc, alsook losstaande documentaires.

KRO-NCRV

Ideeën of filmplannen kun je mailen naar2doc@kro-ncrv.nl