To Be Takei

, Jennifer Kroot, VS, 2014

George Takei is een naam die misschien maar weinig mensen iets zegt. Toch kennen miljoenen mensen hem als ruimteschipbestuurder Hikaru Sulu in de Amerikaanse hitserie Star Trek. Documentairemaker Jennifer Kroot volgt de inmiddels bejaarde filmster en kijkt terug op zijn turbulente leven.

★★★☆☆

Het eerste wat opvalt aan de 77-jarige acteur, is zijn zware stem en karakteristieke lach. Het wordt al snel duidelijk dat Takei reden genoeg heeft om te lachen. De populaire sciencefictionserie Star Trek heeft hem geen windeieren gelegd. Als een van de eerste acteurs van Japanse afkomst, maakt hij al op vroege leeftijd furore. Daarmee verwerft hij een levenslange heldenstatus. Overal waar Takei zijn gezicht laat zien, wordt hij aangeklampt door bewonderaars. Hij geniet daar zichtbaar van.

Toch heeft het leven hem niet altijd toegelachen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de familie Takei overgebracht naar een interneringkamp voor Japanse Amerikanen, omdat zij er precies zo uitzagen als de mensen die Pearl Harbor hadden gebombardeerd. Iets anders was dat Takei tot op hoge leeftijd verborgen hield dat hij homoseksueel was. Daarmee moest je niet te koop lopen in Hollywood. In lezingen over racisme, democratie en homorechten deelt Takei zijn ervaringen tegenwoordig wel publiekelijk.

De documentaire blijft, ondanks de aandacht voor deze donkere perioden, optimistisch en bovenal humoristisch. Het hoge happy end-gehalte maakt de film suikerzoet, wat wellicht een prettige afwisseling is op de zwaardere documentaires die IDFA dit jaar aanbiedt. Wie zin heeft in een echte feelgood film moet To Be Takei zeker niet overslaan.

Vertoningen van 'To be Takei' tijdens IDFA 2014:
ma 24-11 om 19.00 uur in Munt 11
do 27-11 om 19.00 uur in EYE Cinema 1