The Forecaster

, Marcus Vetter and Karin Steinberger, Duitsland

Het verhaal van Martin Armstrong leest als een filmscript: een man maakt een model waarmee hij de toekomst kan voorspellen. Gebaseerd op zijn kennis van muntjes in alle mogelijke valuta voorspelt hij elke piek en elk dal op de beurs, en zelfs de uitbraak van oorlogen. Totdat de Amerikaanse overheid achter zijn model aan gaat.

★★★★☆

Door: Nikki van der Westen

Met zijn code voorspelt Armstrong tot op de dag nauwkeurig de ineenstorting van de Sovjetunie, de internetbubbel en de vastgoedcrisis, om maar wat te noemen. Enige kennis van economie is een pre voor wie de theorieën en begrippen in deze documentaire echt wil begrijpen. Armstrongs alles verklarende model, gebaseerd op het getal pi, blijft voor de leek een enigszins ongrijpbaar fenomeen. Maar eigenlijk is dat niet eens het belangrijkste.

Echt spannend wordt het namelijk wanneer, halverwege de film, de Amerikaanse overheid probeert om Armstrongs code tegen elke prijs in handen te krijgen. Ze gaan zelfs zo ver dat ze Armstrong zeven jaar vastzetten zonder dat hij de kans krijgt zich één keer te verdedigen. Hij heeft geen misdaad gepleegd, hij wil alleen zijn code niet prijsgeven. Er ontvouwt zich dan een hopeloze strijd tegen macht en corruptie.

Journalistiek-inhoudelijk is The Forecaster een hoogtepunt: we krijgen een inkijkje in de machtsstructuren die onze banken en overheid wérkelijk aansturen. De groten der aarden mengen zich in de strijd. Beeldend laat de film wel wat te wensen over; de makers hadden wat meer creativiteit aan de dag kunnen leggen met dit technische onderwerp. Maar voor wie niet al te veel moeite heeft met shots van kantoren, maatpakken en auditoriums, is deze film op zijn minst een eye-opener.

Vertoningen:
Zaterdag 22 november om 18.00 uur (Tuschinski 2)
Maandag 24 november om 14.00 uur (Tuschinski 1)