Regarding Susan Sontag

, Nancy Kates, VS, 2014

Susan Sontag (1933-2004) was niet in een hokje te plaatsen. UIt de debuutfilm van de Amerikaanse documentairemaakster Nancy Kates komt Sontag naar voren als een vrouw die werkelijk overal in was geinteresseerd. In Regarding Susan Sontag probeert Kates de drijvende kracht achter haar ambitie bloot te leggen. Dat doet ze met behulp van archiefbeelden, oude interviews en fragmenten uit dagboeken van Sontag.

★★★☆☆

Rode draad in de film vormt Sontag's voortdurende hang om zichzelf opnieuw uit te vinden. De documentaire voert langs verschillende gebeurtenissen die haar leven zowel professioneel als privé beïnvloed hebben. Elke periode wordt gekenmerkt door een studieobject en een bijbehorende liefdesrelatie. Zo leidt haar kennismaking met de homoscene van San Francisco tot het omarmen van de homoseksuele esthetica; een verfijnde wansmaak die ze uitvoerig beschrijft in haar essay Notes on Camp.

Documentairemaker Kates laat zien dat Sontag behalve intelligentie, ook sexappeal bezat. Fotografen waren dol op haar androgyne schoonheid en Sontag was niet te beroerd om te poseren. Het gestileerde aan foto’s fascineert Sontag en inspireert om de kracht van fotografie te onderzoeken. Zo beschrijft ze later in haar boek 'On Photography' hoe foto’s een eigen realiteit kunnen vormen. Sontag’s stukken over kanker vormen het sluitstuk van haar werk en daarmee ook van de documentaire. Na twee overwinningen op de ziekte, verliest ze in 2004 de laatste strijd.

Het is duidelijk dat Kates zich onder de bewonderaars van Sontag schaart. Er zijn weinig momenten in de film waarop het werk van Sontag negatief becommentarieerd wordt. Het niveau van kritisch denken waar de hoofdpersoon bekend om staat, is wellicht niet haar uitgangpunt. Een film creëert immers, net als een foto, een eigen werkelijkheid.

Vertoningen:
Donderdag 20 november om 19.45 uur (Munt 13)
Zaterdag 22 november om 13.00 uur (De Kleine Komedie)