Night Will Fall

, André Singer, VS / Engeland / Israël, 2014

Wat zagen de geallieerden toen zij de nazi- concentratiekampen bevrijdden? De documentaire 'Night Will Fall' geeft hier, zeventig jaar na dato, een zeer duidelijk antwoord op: Horror pur sang.

★★★★☆

Door Julia Kramer

De Britse soldaten die in de lente van 1945 concentratiekamp Bergen-Belsen binnen trokken, wisten absoluut niet wat hen te wachten stond. Maar wat ze aantroffen staat voor altijd op hun netvlies: de dood in al zijn gruwelijkste verschijningsvormen. De Londense producent Sidney Bernstein kreeg van de Britse overheid de opdracht de vele uren filmmateriaal, gedraaid door zowel Britse, als Russische en Amerikaanse soldaten, tot een documentaire te verwerken. De titel van de film was German Concentration Camps Factual Survey. Bernsteins missie? Een film maken die voor altijd zou bewijzen dat de onvoorstelbare gruwelijkheden daadwerkelijk in de concentratiekampen hadden plaatsgevonden.

Bernstein heeft zijn plan nooit kunnen voltooien. Althans, niet in de originele vorm. Terwijl hij steeds meer filmmateriaal verzamelde en de hulp inriep van Alfred Hitchcock, veranderde na de capitulatie het politieke klimaat. Met de Koude Oorlog voor de deur konden de Britten het zich niet langer permitteren om de Duitsers tegen zich in het harnas te jagen. German Concentration Camps Factual Survey kwam er daarom nooit.

Night Will Fall vertelt het verhaal van deze nooit voltooide film. Regisseur André Singer interviewt oud-cameramannen, overlevenden en restaurateurs van het filmmateriaal. Hij combineert dit met de originele horrorbeelden van Bernstein. Het resultaat is een sobere, ontzettend indrukwekkende documentaire. Het verhaal van de totstandkoming van German Concentration Camps Factual Survey staat centraal en dit geeft een interessante inkijk in de ontwikkeling van oorlogsverslaggeving en de moderne film. Toch zijn het de rauwe beelden uit Dachau, Auschwitz en Bergen-Belsen die de meeste indruk maken. Ze gaan door merg en been en houden je uit je slaap.

Night Will Fall is een film die niemand wil zien, maar die iedereen toch gezien moet hebben. Opdat we – zoals Bernstein zeventig jaar geleden voor ogen stond - niet vergeten dat de holocaust echt heeft plaatsgevonden.

Documentaires over de Tweede Wereldoorlog