Om de wereld in 50 concerten

, Heddy Honigmann, 2014

Documentairemaker Heddy Honigmann verzorgt dit jaar de openingsfilm van IDFA met 'Om de wereld in 50 concerten'. Hierin volgt ze het Koninklijk Concertgebouworkest tijdens een wereldtournee. In welk continent het orkest ook speelt, overal weet het mensen te raken.

★★★★★

De reis begint in het Concertgebouw in Amsterdam. Hier worden de peperdure muziekinstrumenten voorzien van een zilverkleurige ‘pyjama’. Goed inpakken is belangrijk omdat het ruim van een vliegtuig koud is en die kou is van invloed op de zuiverheid van de instrumenten. Een enorme vracht aan instrumenten verdwijnt samen met de orkestleden in het vliegtuig naar Buenos Aires, Soweto en uiteindelijk Sint Petersburg.

Niet alleen de musicus maar ook de toehoorder staat in de documentaire centraal. Tussen de concerten door vertellen inwoners uit verschillende landen over de betekenis van muziek in hun leven. Muziek geeft geborgenheid, troost en inspireert. Zo leert de oprichter van de Soweto Marimba Youth League kansarme kinderen op jonge leeftijd wat muziek kan betekenen. Door samen muziek te maken, durven de kinderen meer van zichzelf en van het leven te verwachten. Het contrast met de orkestleden, die in hun comfortabele hotelkamers het thuisfront op de hoogte houden van hun belevenissen, is groot.

Muziek is een terugkerend onderwerp in het oeuvre van Honigmann. Ook in Crazy (1997) en Het ondergronds orkest (1999), laat ze zien dat muziek mensen op de been houdt. Wat Om de wereld in 50 concerten uniek maakt, is de ruimte om de muziek ook daadwerkelijk te beluisteren. De minutenlange fragmenten van de concerten zorgen regelmatig voor kippenvel. IDFA kiest dit jaar voor een openingsfilm met een lichtere thematiek, die je toch weet te raken.

Meer documentaires over muziek