Beats of the Antonov

, Hajooj Kuka, Soedan/Zuid-Afrika

Mix het geluid van bommen werpende Antonov-vliegtuigen met traditionele Soedanese muziek en je hebt de rode draad te pakken van 'Beats of the Antonov', de debuutfilm van de Soedanese regisseur Hajooj Kuka.

★★★☆☆

Door Julia Kramer

In het door oorlog verscheurde Soedan houdt muziek de herders, boeren en rebellen letterlijk en figuurlijk in leven. De klanken van het traditionele snaarinstrument rababa, het hoge gezang van de vrouwen en de ritmische dansen geven niet alleen hoop in bange dagen. Het houdt het volk van de Blauwe Nijl en het Noebagebergte ook wakker tijdens de nacht, wanneer de regering met Antonov-vliegtuigen de rebellenlegers probeert te bombarderen. Hierbij blijven burgers niet buiten schot.

Beats of the Antonov bekijkt het conflict in Soedan vanuit een muzikaal perspectief. Dat is verrassend en maakt nieuwsgierig. Bovendien is het een welkome afwisseling op de doorgaans politiek georiënteerde documentaires over dit land. Mocht je denken dat ‘muziek’ gepaard gaat met luchtigheid, dan kom je bedrogen uit. De symboliek druipt van er vanaf en in veel liederen worden vragen gesteld over identiteit (ben ik nu Arabier of Afrikaan?) en oorlog (leef ik in Noord- of Zuid-Soedan?).

Regisseur Hajooj Kuka komt zelf uit Soedan en woont in de streek waar hij Beats of the Antonov filmde. Twee jaar trok hij als fly on the wall mee met zijn hoofdpersonen, die constant weggebombardeerd worden uit hun dorpen. Hij slaagde er in om de chaos, angst en verwarring van de bewoners van dit gebied op een persoonlijk, indringende en unieke manier te vertellen.

Vertoningen:
Vrijdag 21 november om 21.15 uur (Munt 10)
Zondag 23 november om 17.00 uur (Tuschinski 5)