Powerless

Powerless

Elektriciteit is voor de meesten van ons de normaalste zaak van de wereld. We staan vaak pas bij ons elektriciteitsgebruik stil in het zeldzame geval dat de stroom uitvalt. Maar voor de drie miljoen inwoners van de Indiase stad Kanpur is gebrek aan stroom de standaard. Elektriciteit is voor hen te duur en de regering doet weinig om de situatie te veranderen.

★★★✩✩

Door Sofie Kerklaan
Als reactie hierop knippen inwoners van Kanpur op eigen houtje andermans elektriciteitsdraden door om zo toch elektriciteit te verkrijgen. Een zelf aangelegd netwerk van duizenden onoverzichtelijke elektriciteitsdraden vormt zo het straatbeeld. Er zijn zelfs inwoners die hier hun beroep van hebben gemaakt. Elektriciteitsdief Loha Singh staat bekend als lokale held die inwoners, maar ook bedrijfjes van water en elektriciteit voorziet. Een gevaarlijk beroep, getuige de vele littekens op Loha's lichaam.

In Kanpur staan of vallen ondernemers door het illegaal verkrijgen van elektriciteit. Er zijn dagen dat er zestien uur geen elektriciteit is. Dit maakt het voor ondernemers onmogelijk om te werken. Op zijn beurt maakt het lokale elektriciteitsbedrijf KESCO verliezen onder de elektriciteitsdiefstal. Daarom probeert het de illegale taps tegen te gaan. De organisatie verandert echter niets aan de voor velen te hoge stroomkosten, waar de burgers massaal tegen in opstand komen.

In het begin van Powerless kun je even overdonderd worden door overload aan informatie, kleuren en geluiden. Door het rijke straatleven van toeterend verkeer en de wirwar aan inwoners, komt de stad letterlijk op je af. Uiteindelijk krijgen deze impulsen een plaats: mooie, filmische beelden en de Indiase fluitmuziek bepalen de sfeer van de film.

Aan de thematiek van de documentaire is te merken dat makers Fahad Mustafa en Deepti Kakkar zich, naast films maken, bezighouden met ontwikkelingssamenwerking, energie en duurzaamheid in Azië. Powerless geeft een mooi beeld van de strijd tussen de partijen, en van de sociaal-maatschappelijke problematiek in Kanpur.

Wanneer de elektriciteit voor de zoveelste keer uitvalt, zien we hoe inwoners in hun doen en laten worden belemmerd, maar ook hoe ze door gewenning op de situatie weten in te spelen: dan maar in het donker koken en werken. Maar omdat geen van de personages echt uitgediept wordt, blijft de film wel enigszins op de oppervlakte.