Pandora's Promise

Pandora's Promise

Ben je tegen kernenergie dan ben je voor fossiele energie, stelt auteur Richard Rhodes halverwege de film 'Pandora’s Promise'. Een boude stelling waar veel mensen die het goed voor hebben met het milieu instinctief kwaad om zullen worden.

★★★✩✩

Door Floris Koch
Pandora’s Promise is een aanklacht tegen de stellige overtuiging van milieubewegingen dat kernenergie per definitie fout is. Misschien een tikje eenzijdig, toch is Pandora’s Promise een eyeopener. De film heeft potentie om het debat over de toekomst van onze energievoorziening te heropenen.

Bij kernenergie denken veel mensen meteen aan de bommen op Japan en aan de rampen in Tsjernobyl en Fukushima. Beelden van verwoeste of verlaten steden en berichten over radioactieve besmetting zijn diep in ons collectieve geheugen gegrift. Geen wonder dat veel milieubewegingen, vaak met pacifistische roots, niks zien in nucleaire energie als oplossing voor klimaatverandering. Pandora’s Promise stelt dat dit veelal op angst gebaseerde beeld niet meer klopt. Sterker nog, zonder kernenergie is een klimaatneutrale toekomst niet mogelijk.

In Pandora’s Promise laat regisseur Robert Stone bekeerde milieuactivisten, experts en mensen uit de nucleaire branche aan het woord. Dit wat eenzijdige panel vindt dat we eerder meer, dan minder kernenergie moeten gaan gebruiken en dat dat ook kan omdat de technologie en veiligheid van moderne kerncentrales verbeterd is. Volgens hen zal ook de levensstandaard in arme landen hierdoor verhoogd worden. De film krijgt op deze manier ook nog een ethisch randje.

Stone voegt interviews, archiefmateriaal en infographics samen tot een speels geheel waarin zelfs The Simpsons een plek krijgen. Het narratief is overtuigend maar wellicht misleidend voor een naïef publiek. Tegenstanders van kernenergie komen nauwelijks aan bod of alleen als karikatuur van zichzelf. Desondanks is de boodschap van Pandora’s Promise intrigerend. De film zet aan om nog eens goed na te denken over de vraag hoe we in de toekomst onze stroom zouden moeten opwekken.

Meer milieu