Father figures

Father figures

Een oude blanke man met een jong Aziatisch meisje. Hij geeft haar financiële zekerheid, zij voorziet hem van zorg in de breedste zin van het woord. Kan er in zo’n situatie echte liefde in het spel zijn? De Canadese documentairemaakster April Butler volgt Dale, haar 73-jarige vader, die een stel vormt met de 50 jaar jongere Filipijnse Girlie.

★★★✩✩

Als April haar vader en Girlie in hun appartement in de Filippijnen opzoekt, heeft Dale net een scooterongeluk gehad. Girlie waakt als een zuster over Dale die dat, naast erg prettig, ook de normaalste zaak van de wereld lijkt te vinden. Toch moet April toegeven dat de twee elkaar liefdevol behandelen. Ze besluit haar toekomstige stiefmoeder, die net zo oud is als haar eigen dochter, een kans te geven.

In haar poging om Girlie beter te leren kennen, ontdekt April dat haar vader verhalen over zichzelf vertelt, die verre van waar zijn. Hij zegt erg rijk te zijn, terwijl April weet dat Dale leeft van een mager pensioen in een huis in Canada dat er slechter uitziet dan hun onderdak in de Filippijnen. April, die de camera als een soort dagboek gebruikt, steekt haar mening over de relatie van Dale en Girlie niet onder stoelen of banken. Met een naderend huwelijk in aantocht, vraagt ze zich af of ze in moet grijpen of niet. Totdat ze een schokkende ontdekking doet, die de toch al slechte band met vader verder onder druk zet en haar dwingt een belangrijke beslissing te nemen.

De relatie van de documentairemaker tot het onderwerp van de film is zo persoonlijk, dat het eigenlijk onmogelijk is om onbevooroordeeld aan het verhaal te beginnen. De afkeuring van April is vanaf het begin van de documentaire merkbaar, ondanks dat zij in eerste instantie claimt met een open blik naar de Filippijnen te vertrekken. Haar oorspronkelijke vraag of haar vader en Girlie gelukkig zijn samen, verandert al snel in haar eigen worsteling: is deze situatie wel ethisch verantwoord? Dit maakt je nieuwsgierig hoe een minder persoonlijke versie van de film eruit had gezien.

Het is moedig van April om dit verhaal over haar eigen vader naar buiten te brengen. Naast het ethische vraagstuk, is een andere belangrijke vraag in de film hoe lang je loyaal kan blijven aan je familie, als zij dingen doen waar je zelf niet helemaal achterstaat. Want wat Dale ook doet, het is en blijft haar vader.