Farewell to Hollywood

Farewell to Hollywood

Met 'Farewell to Hollywood' maakte de gerenommeerde documentairemaker Henry Corra een liefdevol portret van Reggie, een meisje met terminale kanker en een grote wens: filmmaker worden. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat de regisseur zelf een grote rol speelt in deze ontroerende documentaire.

★★★★★

Door Patricia Beekelaar
Wat begint met de belofte om haar te helpen met het maken van een film, groeit uit tot een hechte vriendschap. Reggie en Henry delen hun passie voor film, wat je terug ziet in het veelvuldig gebruik van treffende en humoristische filmfragmenten en bekende quotes. Op goede dagen werken ze samen aan het filmproject, op de dagen dat Reggie te ziek is, bezoekt Henry haar thuis en legt hij het ziekteproces vast.

Reggie’s ouders worstelen met haar ziekte, maar ook met de komst van Henry en zijn camera. Enerzijds willen zij hun dochter beschermen, aan de andere kant willen ze haar de ruimte geven om haar grote droom waar te maken. Maar ruzies, verstikkende moederliefde en twijfel over Henry’s intenties drijven Reggie en haar ouders steeds verder uiteen. Uit deze trieste situatie komt een strijdbaar meisje tevoorschijn: eenmaal 18 jaar geworden wil ze op eigen benen staan. Vanaf dat moment neemt ze zelf de beslissingen over haar behandelingen en staat het maken van de film op nummer 1.

Henry staat haar bij, als mentor, vriend en uiteindelijk ook verzorger. In de goede weken die haar resten maakt Reggie twee korte eigen films, praten ze over hun gezamenlijke project en over het vak van filmmaker, en maken ze leuke uitstapjes. Henry lijkt feilloos aan te voelen waar Reggie behoefte aan heeft. Tegelijkertijd legt hij alles vast: de gelukkige momenten, die dromerig in beeld zijn gebracht. Maar ook de momenten waarop ze het heel zwaar heeft en doodziek, of verdrietig is.

Deze openheid is alleen mogelijk doordat er grenzeloos onderling vertrouwen en begrip is. De bijzondere band die Henry en Regge gaandeweg opbouwen maakt uiteindelijk dan ook de meeste indruk. Farewell to Hollywood is een prachtige, aangrijpende documentaire waarbij velen het niet droog zullen houden.

Ziekte