De Slag in de Javazee

De Slag in de Javazee

De geallieerde vloot kreeg tijdens de Slag in de Javazee (27 en 28 februari 1942) een verschrikkelijk pak slaag van de Japanners. Niek Koppen zocht enkele overlevenden van de zeeslag op en liet ze hun verhaal vertellen. Oral history in optima forma.

★★★☆☆

Door Micha Peters
In een verwoede poging een Japanse invasie in Nederlands-Indië te voorkomen, vaart een geallieerde vloot eind februari 1942 de haven van Soerabaja uit om de strijd aan te gaan met de Japanse marine. De geallieerden worden in de pan gehakt: bijna al hun schepen worden tot zinken gebracht. Meer dan tweeduizend bemanningsleden komen om. De Japanners beschikken over een hypermoderne, goed getrainde vloot. Zij komen er zonder veel kleerscheuren vanaf en landen op 28 februari op Java.

Regisseur Niek Koppen, filmmaker In Focus op IDFA 2013, vertelt het verhaal van de zeeslag op chronologische wijze. Ooggetuigen vertellen tot in detail wat er allemaal gebeurde vlak voor, tijdens en na de slag. Ook de Japanse kant van het verhaal komt aan bod. De positieve, enthousiaste manier waarop de Japanners over de gebeurtenissen vertellen staat in scherp contrast met de nederige toon van de geïnterviewde geallieerden.

Koppen lijkt een liefhebber te zijn van geschiedschrijving aan de hand van getuigenverklaringen. Ook in zijn debuutfilm Siki maakt hij gebruik van deze aanpak. Zoals hij zelf zegt in De Filmkrant: ‘Na Siki leek het me interessant om iets te maken over persoonlijke herinneringen van mensen. Tegenstrijdigheden in de verklaringen van mensen storen mij niet. De een zegt dat het mooi weer was, de ander dat het juist slecht weer was. Het gaat mij niet om de juistheid van deze herinneringen, maar over het verschil in waarnemen.’

Tweede wereldoorlog