ZappDoc

Het meisje van 672K

KRO-NCRV

Annegien is pas vijftien, maar ze heeft al meer dan 672.000 volgers op Instagram. Over de hele wereld worden haar prachtige en kunstzinnige foto's bekeken en beoordeeld. Als een commercieel mediabedrijf haar een aanbod doet, twijfelt ze.

'Het meisje van 672k' is een 'coming of age' film over de eigenzinnige 15-jarige Annegien uit Utrecht die met haar creatieve talent opvalt in het virtuele landschap van Youtube en Instagram. Met haar persoonlijke en kunstzinnige foto's op haar Instagramaccount Fetching_tigerss bereikt ze meer dan 672.000 volgers. Een droom voor alle Youtubers. Over de hele wereld worden de foto's van Annegien bekeken en beoordeeld. Een online tv kanaal heeft haar talent opgemerkt en wil graag met Annegien samenwerken. Wat voor invloed heeft haar succes op haar en haar foto's en waar wil ze naartoe?

Regie: Mirjam Marks

Hoe is het vijf jaar later met Annegien?

Tekst: Iris van Wijk

Annegien, het meisje van 672K. Dat wil zeggen, ze had 672.000 mensen die haar instagram account fetching_tigerss dagelijks volgden, en later nog wat meer. In de jeugddocumentaire Het meisje van 627K krijg je een kijkje in haar hoofd. Over de druk, de creativiteit en haar twijfels. We rekenen vijf jaar later. Hoe gaat het nu met haar?

'Het gaat goed! Ik heb het heel druk. Vooral heel veel bezig met school en dat gaat nu allemaal keihard door. Ik studeer nu Grafisch Design op de kunstacademie in Arnhem, ondertussen al in mijn tweede jaar. Het is tot nu toe heel leuk, ik zit hier wel op mijn plek denk ik.'

We kennen je natuurlijk van de foto’s die je deelde op je instagramaccount, ben je daar nog steeds mee bezig?
'Nee eigenlijk totaal niet. Ik ben daar vorig jaar mee gestopt, het was voor mij eigenlijk wel genoeg. Voor mij was het account Fetching_Tigerss echt een personage en daar was ik me altijd heel er bewust van. Op een gegeven moment groei je een beetje uit je personage. Ik begon aan mijn nieuwe studie en ik vond het belangrijk om een moment te nemen om voor mezelf te groeien. Dat had ik voorheen altijd voor honderdduizenden mensen gedaan. Ik wilde nu er eens achter komen wat ik echt wilde maken.'

In de film is ook goed te zien dat je de druk van alle aandacht wel lastig vond. Hoe ging je daar mee om?
'Ja, dat was voor mij altijd heel belangrijk, dat ik mijn social media account niet commercieel heb willen aanpakken. Gewoon omdat wat ik maakte iets was wat ik zelf wilde maken. Over adverteren op mijn account heb ik altijd een hele sterke mening gehad. Ik heb ook wel gemerkt dat social media de laatste paar jaar verschrikkelijk is veranderd. Ik zelf waarschijnlijk ook wel. Die platformen voelen niet meer zoals het was. Dan houd het op een gegeven moment gewoon soort van op.'

Wat staat je nog bij van het maken van de documentaire?
'Ik heb het vooral gewoon heel gezellig gehad met Mirjam (Marks, regisseur, red.). Dit was ook de eerste keer dat ik met de buitenwereld sprak over wat ik deed. Ik deelde dat niet met mijn ouders of vrienden. Dus het proces van een keer uitleggen wat ik maakte was eigenlijk ook heel fijn.'

In de film wordt er een voorzetje gemaakt naar de stap richting YouTube, heb je dat ooit gedaan?
'Nee, nee, ik had intuïtief een heel ongemakkelijk gevoel bij YouTube. Te commercieel, ik wilde niet als billboard gebruikt worden.'

Andere grote toekomstplannen?
'Nee, Ik neem het nu gewoon dag bij dag, gewoon eerst lekker mijn diploma halen en dan zien we wel weer verder. Over de toekomst maak ik me nooit zo’n zorgen. Ik vind het nu vooral gewoon leuk om langs tweedehands boekwinkels te gaan en oude fotoboeken te vinden, daar haal ik veel inspiratie uit. Lekker om je heen blijven kijken.'

Meer talent in ZappDocs