Het Uur van de Wolf

De lange weg van Bill Viola

NTR

Bill Viola is een van 's werelds grootste videokunstenaars. In The Road to St Paul's volgen we hem in de totstandkoming van zijn meesterwerk.

Tom Franse,

Wie is Bill Viola?

Hij wordt de 'Rembrandt van het video tijdperk' genoemd, maar wie is hij nou eigelijk? Bill Viola is een videokunstenaar- een wereldberoemde om precies te zijn.

Hij werd geboren in 1951, in Queens, New York. Zes jaar later, tijdens een vakantie gebeurde iets dat tot op de dag van vandaag in zijn werk is terug te vinden. Een bootreisje met zijn familie kreeg een akelige wending toen de kleine Bill Viola ternauwernood ontsnapte aan de verdrinkingsdood. Voor hemzelf was die ervaring gek genoeg niet negatief. "Ik zag de mooiste wereld onderaan het meer. Ik zat op de bodem en zei in mijzelf: dit is de volgende stap", vertelt Viola de Economist.

Viola studeerde af in 1973 met een bachelor in de fijne kunsten. Hij ging door met studeren in de richting van experimentele visuele kunst en zette met vakgenoten variërende producties neer zoals CitrusTV, een studentennieuwskanaal, en het muzikale Composer Inside Electronics.

Hij vertrok naar Italië om te werken als technisch regisseur bij een video-kunst studio: Art / tapes / 22. Hier verwierf Viola veel van zijn roem en toen de studio in 1976 sloot stond Viola nog maar aan het begin van zijn carrière.

Bill Viola reisde door onder meer Indonesië, Japan en Australië waar hij werkte aan nieuwe projecten. In Japan bestudeerde hij boeddhisme terwijl hij ondertussen als kunstenaar voor Sony werkte. In de jaren hierop volgend heeft Viola een breed scala aan visuele kunst gecreeerd en is hij les gaan geven aan de California Institute of the Arts.

Zelfportret van Bill Viola

Het kunstwerk De Ontmoeting (links) wordt door Viola omschreven als "Twee vrouwen die tegengestelde paden in tegengestelde uiteinden van hun levens bewandelen. Op de plek waar hun pad kruist, tijdens een korte ontmoeting, wordt hun band versterkt en het mysterie van wijsheid overgedragen van de oudere naar de jonge vrouw."

Kenmerkend aan zijn werken is het doel om indirect emoties op te wekken, zonder de context voor te leggen. Dit uit zich in veel van zijn kunstwerken waar soms absurdistische taferelen de kijker al snel vertellen welke emotie ermee gepaard gaat.

De kunst van Viola wordt geïdoliseerd om zijn toegankelijkheid, maar critici hebben zijn werken als 'te voordehandliggend' bestempeld. Wees zelf de criticus en beoordeel de legitimiteit van Viola tijdens het kijken van De lange weg van Bill Viola.

Voor de complete biografie van Bill Viola, klik hier.