Catherine van Campen, NTR, 2012

Painful Painting

NTR

Catherine van Campen, NTR, 2012

Painful Painting

NTR

In de documentaire 'Painful Painting' staat de controversiële Nederlandse schilder Ronald Ophuis centraal. Zijn schilderijen met heftige taferelen van seksueel misbruik, executies en oorlog zijn doelbewust onverbloemd en onderzoeken op confronterende wijze onze beladen relatie met geweld.

Hoe verhouden wij ons tot dit geweld en hoe kunnen wij daar nog persoonlijk door geraakt worden nu zoveel bruutheid ons dagelijks via de media bereikt?

In de film portretteert de kunstenaar de zeer gewelddadige spelletjes die kindsoldaten in Sierra Leone tijdens de recente burgeroorlog met vrouwelijke gevangenen speelden. Na een bezoek aan Afrika ensceneerde hij met behulp van acteurs enkele van die extreme scènes vervolgens opnieuw in zijn atelier, om deze taferelen uiteindelijk op groot formaat doek te schilderen.

‘De schilderijen die ik nu aan het maken ben, daarbij is het geweld zo excessief dat je je dat bijna niet kunt voorstellen. Dat zijn dingen die je eigenlijk niet ziet in de media. Dan verleid je de toeschouwer, zodat die zich gaat afvragen: “Waarom maakt iemand zoiets?”. Dat heb je veel minder bij een nieuwsfoto. Die heeft een soort sfeer van objectiviteit en een schilderij of kunstwerk is veel subjectiever. Jij als maker wordt ook vaak gezien als een soort dader, omdat je iemand anders met dat soort afbeeldingen confronteert. De vraag komt vanzelf naar boven: “Waarom doet iemand dat?”.’

In de film Painful Painting belicht regisseur Catherine van Campen de bijzondere werkmethode van Ophuis en de gespannen relatie tussen kunst en werkelijkheid in zijn werk. Zonder daarbij zelfonderzoek te schuwen lijkt Ophuis ervan doordrongen dat geweld in ons allemaal huist. Eerder maakte Catherine van Campen internationaal bekroonde documentaires als Anne vliegt, Eeuwige moes en Drona en ik.

Painful Painting is tot stand gekomen met een bijdrage van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties.