Paul Cohen, NTR, 2010

Janine

NTR

Een openhartig en onthullend beeld van een uitzonderlijk muzikaal talent. Zo is de documentaire 'Janine' in 2010 ontvangen. Daarmee wordt niet alleen gewezen op de intensiteit waarmee regisseur Paul Cohen de violiste Janine Jansen drie jaar op de huid zat. De film is ook een treffende kroniek van een aangekondigde zenuwinzinking. Aanhoudend succes en commerciële belangen dwongen Janine Jansen kort voor de première om al haar concerten af te zeggen en rust te nemen.

Na de spetterende première op het Nederlands Filmfestival, de triomftocht in de bioscopen en de indrukwekkende verkoop op DVD is de documentaire over violiste Janine Jansen op zondag 4 september eindelijk op televisie. De NTR vertoont de film op primetime (20.30 uur) in de onverkorte versie op Nederland 2.

Jansen is inmiddels terug op de internationale podia. Ze zal met weinig vreugde terugdenken aan de periode waarin ze lange tijd op de rand van een burnout probeerde overeind te blijven. Een moordend concertschema, haar permanente streven naar perfectie, de druk om voortdurend te acteren in de media; het putte haar uit en dreef haar tot eenzaamheid. Regisseur Paul Cohen legde het allemaal genadeloos vast in zijn gelaagde, confronterende documentaire.

Janine is een film over het spanningsveld tussen kunst en commercie. Primair zijn er de beelden van haar muzikale virtuositeit. Collega-musici, onder wie Jansens ex-vriend Julian Rachlin, maken duidelijk wat haar spel zo bijzonder maakt, maar durven ook kritiek te uiten op haar drang naar perfectie. Als Janine al slachtoffer is, dan toch vooral van zichzelf. Dit is wat ze wilde, redeneert een collega nuchter: een superster zijn.

Daar tegenover wordt op soms dramatische, soms hilarische wijze zichtbaar hoe haar platenmaatschappij met een uitgekiende marketingstrategie het product ‘Janine’ zo goed mogelijk probeert uit te baten. “Soms heb ik het gevoel dat ik alleen maar geef”, zegt ze zelf aan het eind van de film.