Bon Jovi: De band en het bedrijf

Phil Griffin, NTR, 2010

Bon Jovi is een van de best verkopende rockband ter wereld. De band kijkt tijdens hun nieuwe tour openhartig terug op een kwart eeuw samen rocken in een documentaire over succes, leiderschap en volwassen worden.

“Don’t think of the cliché: ‘Oh here’s a guy in a rock band’. Trust me that’s not it.  I’m the CEO of a mayor corporation who’s running a brand for over 25 years.” (Jon Bon Jovi)

Ondanks de verkoop van meer dan 120 miljoen albums, krijgt de band nog steeds weinig erkenning van de pers. Dat zit Jon Bon Jovi behoorlijk dwars. Hij zoekt naar een compromis tussen zijn artistieke behoefte en de behoefte van het publiek. “If you write a song, you want it to be a great song, a unique song. And if you write a great song you want to share it.” De andere bandleden laten Jon zijn gang gaan. Zij hebben zo meer tijd om een balletje golf te slaan en zich in kunst te verdiepen.

Gitarist Richie Sambora, pianist David Bryan, drummer Tico Torres  en zanger Jon Bon Jovi zijn samen volwassen geworden in hun zogenaamde ‘seksloze huwelijk’. Begin jaren ’90 begint het succes zijn tol te eisen en valt de band bijna uit elkaar. Jon huurt een psycholoog om de communicatie te herstellen. Inmiddels is de band weer volop op de toekomst gericht, want van albums maken en concerten geven, hebben ze als jongens van rond de vijftig nog lang geen genoeg.